Praha - Zákazníkům Raiffeisenbank zmizelo během léta přes deset milionů korun z jejich účtů. K manipulaci s penězi stačil falešným klientům jen padělaný osobní doklad postiženého. Když okolnosti výběru působily tak podezřele, že se měla rozblikat všechna varovná světla, bankéři zůstali v klidu a zlodějům bleskově vyhověli. V Raiffeisenbank se takových případů teď šetří minimálně šest. Na případ upozornil pořad Reportéři ČT.
Reportéři ČT: Klienti Raiffeisenbank přišli podvodem o miliony
Paní Elena, která pochází z Ruska, se letos na jaře stala první z několika obětí rozsáhlých útoků na konta v české Raiffeisenbank, možná i v dalších bankách. Z účtů klientů mizely miliony korun. Podvody mají společné rysy: jde hlavně o ruskojazyčné zákazníky bank a pachatelé operovali s jejich zfalšovanými doklady.
Peníze klientky byly terčem útoku, a to hned třikrát, kdy si pachatelé pravděpodobně z organizované skupiny zvolili její účty a neoprávněně z nich vybírali prostředky.
Raiffeisenbank nebyla schopná transakci zablokovat
Z účtu paní Eleny náhle zmizelo téměř pět milionů korun 23. srpna. Suma odešla na cizí účet ve stejné bance. Přestože paní Elena udělala všechno, aby únik zastavila, nepovedlo se. Dnes už ví, že peníze jen tak neuvidí. Klientka dostala o přesunu peněz informativní SMS. I když ihned zavolala do banky, Raiffeisenbank se nepodařilo transakci zastavit. A to přesto, že účet, kam peníze odtekly, byl také u Raiffeisenbank.
„Bohužel, přestože jsme byli ujišťováni bankou ještě několik dní, že proběhla blokace prostředků, tak to není pravda,“ uvedl právník Eleny N. Miroslav Krutina. Peníze si pak pachatelé vybrali obratem v hotovosti na pobočce.
„To je nejzávažnější záležitost celého případu. Většinou v podmínkách každé banky je, že už třeba nad 50, 100 tisíc nebo nad půl milionu musíte hlásit takovéto výběry jeden až dva dny dopředu. To znamená, že když mi přijde hláška na účet, na kterém vidím, že nebyl pohyb, automaticky je to podezřelá transakce,“ vysvětluje bankovní expert Otakar Schlossberger.
Banka peníze klientům nevrátí do konce vyšetřování
„Přestože banka postupovala v souladu se zákonem, došlo poté k dalšímu posílení kontrolních mechanismů banky tak, aby se podobný případ v budoucnu neopakoval. Banka na případ upozornila Policii ČR,“ uvádí Raiffeisenbank, která zatím odmítá postiženým klientům prostředky vrátit. Podle svého vyjádření čeká na závěry vyšetřování.
Marek Petruš, mluvčí ČNB
„Já mohu mluvit jenom obecně o tom, co nařizuje zákonná úprava o platebním styku. Z té vyplývá, že pokud došlo k nějaké neautorizované platební transakci, tak je banka povinna uvést platební účet klienta do původního stavu. A to neprodleně poté, co klient takovou transakci nahlásí.“
Podle informací ČT se staly terčem šesti útoků minimálně čtyři klientské účty v Raiffeisenbank. Také Česká spořitelna potvrdila několik podvodů, ale odmítla upřesnit podrobnosti. Škoda vysoko přesahuje 10 milionů korun.
Při útocích na bankovní účty v Raiffeisenbank si pachatelé vyrobili falešný doklad a za klienta se vydávali. Jednou zplnomocnili k přístupu k cizímu účtu svého komplice, podruhé přišli na pobočku a jen na základě falešného pasu získali přístup k internetovému bankovnictví své oběti. Policie zatím v případu obvinila dva podezřelé, další stále unikají.