Reklamace mobilu: Jak postupovat a na co nezapomenout?

Praha – Bez mobilního telefonu si už život stěží dokážeme představit. O to horší je situace, když se nám přístroj, na kterém jsme takřka životně závislí, porouchá a my se musíme vydat klikatou cestou reklamace. Jaká máme v takovém případě práva? Musí nám prodejce poskytnout náhradní telefon? A co když nás peskuje za každý škrábanec a tvrdí, že jsme s mobilem nezacházeli správně?

Záruční lhůta, ve které můžeme rozbitý mobil reklamovat, je jako u jiného zboží dva roky. „Lhůtu k uplatnění odpovědnosti za vady (reklamaci) upravuje zákon č. 634/1992 Sb., ochraně spotřebitele,“ říká Barbora Kopecká z advokátní kanceláře Mgr. Kyzlinka. „Z něho vyplývá, že by prodávající měl o reklamaci rozhodnout ihned. Pouze a ve složitých případech do tří pracovních dnů. Ale samozřejmě praxe je jiná. Všichni využívají běžně celkové lhůty 30 dnů ode dne, kdy byla kupujícím uplatněna nejen na vyřízení ale i na odstranění vady,“ dodala.

To už se většina spotřebitelů i prodávajících naučila. Prostě mobil přinesete do obchodu, písemně sepíšete protokol o reklamaci a smíříte se s tím, že ho dostanete zpět až po měsíci. Seriózní obchodník dnes umí nabídnout i jakousi náhradu a přenesení kontaktů do záložního mobilu. To však není ani povinnost, spíš ochota.

Do reklamačního protokolu popište stav telefonu

Jak ze života vyplývá, mobil nenesete většinou reklamovat nový. Nosíte ho po kapsách, telefonujete, tedy musí vypadat podle toho. A vy reklamujete vadu funkční, ne vzhledovou. Doporučuji tedy vždy do protokolu uvést, v jakém stavu mobil je a především konkrétně co reklamujete. Pokud se vám pak například telefon vrátí z reklamace s rozbitým displejem, zatímco v reklamačním protokolu se o takové závadě nepíše, máte na prodejce alespoň páku.

Telefonování
Zdroj: ČT24

Občas se také najdou vykukové, kteří vám mobil vrátí s tím, že nejde o závadu, že jste si mobil poškodili sami provozem. A pak se dohadujte. Jenže i tady máte poněkud navrch. Protože doba, po kterou bylo zboží reklamováno, tj. od doby přijetí zboží k reklamaci po dobu vyřízení reklamace, se do záruční doby nezapočítává. Tedy česky, o tuto dobu se záruční doba na zboží prodlužuje. V takovém případě trvejte na reklamaci konkrétní závady nikoliv vizuálního opotřebení.                            

Každopádně prodávající vám musí vydat potvrzení o tom, kdy jste reklamaci uplatnili a rovněž o době jejího trvání. Pokud vám mobil vyměnili za nový, začíná běžet nová záruční lhůta, tedy 24 měsíců. Ale pokud byl telefon opravován, záruční lhůta platí jen pro vyměněnou součástku.

Vyřízení reklamace

Ovšem, co znamená slovíčko vyřízení reklamace? Je to opravené zboží, vyměněný telefon nebo vrácené peníze? A tady pozor, k vyřízení reklamace dojde až v okamžiku, kdy prodávající vyrozumí spotřebitele o tom, jakým způsobem byla jeho reklamace vyřízena. Tedy, jestli ji uznává, protože došlo k závadě, nebo neuznává, protože jste si telefon rozbili sami.

„Slovíčkem “vyrozumí„ se rozumí předání zprávy o reklamaci písemně nebo osobně,“ radí advokátka. V praxi je samozřejmě jednodušší, když se sami o stavu reklamce informujete. Pokud to jde, tak osobní návštěvou v prodejně (na zakázkovém, či reklamačním listu máte uveden termín, do kdy se reklamace vyřídí). Máte-li to do prodejny daleko, využijte doporučeného dopisu, tak abyste měli doklad o podání.

Proč taková opatrnost? „Nevyrozumí-li prodávající kupujícího o vyřízení reklamace do 30 dnů, vzniká zde nevyvratitelná domněnka, že vada výrobku (reklamované věci) je neodstranitelná a kupujícímu vzniká nárok na výměnu věci či na odstoupení od smlouvy. Pokud tedy chce prodávající předejít domněnce, že se u výrobku jedná o neodstranitelnou vadu a důsledků s tím spojených, je v jeho zájmu vyrozumět kupujícího včas, ve lhůtě,“ vysvětlila Kopecká. Proto, je písemný doklad tak důležitý, následně by se vám mohl hodit i při uplatňování vašich práv i u soudu.

Třikrát a dost

Bohužel i opravené zboží, tedy reklamované, se vám po čase může znovu rozbít. Nedělejme si iluze, telefony nejsou od toho, aby vydržely, ale aby se prodaly. Kupující má právo na výměnu zboží či na odstoupení od smlouvy v případě, že se stejná vada vyskytne po opravě opakovaně, tzn. vyskytne-li se na výrobku ta samá vada, která byla již v záruční době dvakrát reklamována.  Totéž právo má kupující i v případě, že zboží trpí více vadami současně, tedy má v době uplatnění nároku z vad alespoň tři odstranitelné vady. Zákon mluví o opakující se závadě (zákon neříká kolikrát) a vy máte právo buď od smlouvy odstoupit, tedy na vrácení peněz nebo na výměnu zboží.

Ilustrační foto
Zdroj: ČT24

Ovšem, to jsou případy, kdy je konflikt na spadnutí. Vy  nemáte telefon, potřebujete volat a někdo jiný vám tvrdí, že máte prostě smůlu, nebo jste si to zavinili sami. Soud je sice pěkný nástroj, pokud máte čas, ale možná daleko účinnější je Česká obchodní inspekce. Ta vám sice telefon nevymění, ale již zmínka o tom, že se na ni obracíte, občas udělá divy. Inspekce nemůže sice řešit konkrétní spor, ale je oprávněna sankcionovat obchodníka za chybné postupy při reklamaci.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
před 2 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 15 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
20. 12. 2025
Načítání...