Francie v loňském roce poprvé za posledních 40 let přišla o pozici největšího obchodního partnera Německa, vystřídaly ji Spojené státy. Vyplývá to z údajů spolkového statistického úřadu. Podle agentury AFP stojí za tímto vývojem růst americké ekonomiky a slabší kurz eura.
Pro Německo už není hlavní obchodní partner Francie, ale USA
Celková hodnota vzájemného obchodu mezi Německem a USA loni dosáhla 173,2 miliardy eur (4,7 bilionu korun), zatímco hodnota obchodu mezi Německem a Francií činila pouze 170,1 miliardy eur.
Česká republika byla v loňském roce podle údajů spolkového statistického úřadu 11. největším obchodním partnerem Německa, hodnota vzájemné obchodní výměny činila 75,8 miliardy eura.
„Hlavním důvodem je oslabující euro, které ztratilo od poloviny roku 2014 proti dolaru pětinu své hodoty a toto slabé euro umožňuje být německým exportérům konkurtneceschopnější v USA a umocňuje tak americkou poptávku po zboží z Německa. Toto se netýká tolik Francie, protože ta pochopitelně sdílí stejnou měnu jako Německo, euro a tam se ten efekt slábnoucího eura a nárůstu poptávky neprojevuje,“ vysvětluje hlavní ekonom Roklen Lukáš Kovanda.
Spojené státy byly podle agentury DPA největším obchodním partnerem Německa naposledy v roce 1960. Od té doby se na tomto postu držela Francie s výjimkou roku 1974, kdy se před ni dostalo Nizozemsko.
Francie zůstává politicky nejdůležitějším partnerem
Šéf německého svazu velkoobchodníků a exportérů BGA Anton Börner vidí v odstupu Francie dlouhodobou záležitost a jakýsi „bod obratu“. To ale prý neubírá nic na skutečnosti, že Francie „zůstává velmi důležitým partnerem, politicky nejdůležitějším“, řekl před několika týdny AFP.
Hrubý domácí produkt Spojených států, které jsou největší ekonomikou na světě, se loni zvýšil o 2,4 procenta. Bylo to stejné tempo jako v roce 2014. Francouzská ekonomika loni podle předběžných údajů vykázala růst o 1,1 procenta, což je nejrychlejší tempo od roku 2011. Předloni stoupla o 0,2 procenta.
Pro druhou největší ekonomiku eurozóny zůstává Německo naopak i nadále zdaleka nejdůležitějším obchodním partnerem. Loni tam odešlo 16 procent francouzského vývozu. Naopak 17 procent dovozu do Francie pocházelo z Německa.
Nejnovější statistika se objevila v době, kdy se Evropská unie tváří v tvář uprchlické krizi snaží zachovat svou jednotu. Bylo to přitom označení „největšího obchodního partnera“, na které řadu let odkazovali ti, kdo vyzdvihovali francouzsko-německé vztahy a pevné politické a hospodářské vazby mezi oběma zeměmi, napsala AFP. Hospodářské rozdíly mezi oběma největšími ekonomikami eurozóny jsou ale podle AFP hluboké, ať už jde o ukazatele konkurenceschopnosti, stav veřejných financí, nebo obchodní bilanci. Ta je v případě Francie strukturálně schodková, zatímco v Německu je v přebytku.