Podváděli jsme, přiznali bývalí šéfové Olympusu

Tokio - Bývalí čelní představitelé japonského výrobce fotoaparátů a endoskopů Olympus i sama firma přiznali před soudem v Tokiu vinu v případu obvinění z účetního podvodu v celkové výši 1,7 miliardy dolarů (asi 32,8 miliardy korun). Podvod se zatajováním ztrát z investic v Olympusu, na který loni upozornil bývalý ředitel Michael Woodford, se stal jedním z největších japonských firemních skandálů.

Mezi obviněnými je bývalý předseda správní rady Cujoši Kikukawa, bývalý výkonný viceprezident Hisaši Mori a bývalý auditor Hideo Jamada a sama firma. Žalobci je obvinili z toho, že pět let až do fiskálního roku, který skončil v březnu 2011, v rozporu se zákonem uměle navyšovali čistý majetek v účetní závěrce, a falšovali tak finanční výkazy firmy.

Cujoši Kikukawa

„Plná zodpovědnost leží na mně a cítím hlubokou lítost nad tím, že jsem zklamal naše obchodní partnery, akcionáře a širší veřejnost. Jako prezident společnosti přebírám plnou zodpovědnost za to, co se stalo.“

Cujoši Kikukawa
Zdroj: ČT24/ISIFA/EPA

Bývalým čelným představitelům hrozí až deset let ve vězení a pokuta deset milionů jenů (2,5 milionu korun). Firma by mohla dostat pokutu až 700 milionů jenů (174 milionů korun). Přiznání se i v Japonsku bere jako polehčující okolnost, kromě toho má ale v tamní kultuře ještě hlubší význam.

„To, že vzal veškerou odpovědnost na sebe, do jisté míry odpovídá tradicím japonských vedoucích pracovníků, kdy dotyčný pracovník projde určitou katarzí, tím, že přizná veškeré nečisté transakce,“ připomněl vedoucí japonských studií Filizofické fakulty Univerzity Karlovy Jan Sýkora.

Olympus podle odborníků není jedinou japonskou firmou, která prováděla účetní machinace. V japonském prostředí lze navíc podvody daleko snáze skrývat. „Pokud je prezident firmy nebo nějaký vedoucí pracovník oprávněn provádět nějaké kroky, tak se o nich nepochybuje,“ podotkl Sýkora.

Olympus čelí obvinění, že zhruba dvě desetiletí schovával ztráty z investic v pochybných fúzích a akvizicích. V loňském fiskálním roce vykázala firma kvůli skandálu poprvé po třech letech ztrátu, která činila 49 miliard jenů. Firma má podíl 70 procent na globálním trhu diagnostických endoskopů a nyní jedná s japonskou Sony o možné investici, která by Olympusu pomohla postavit se po skandálu znovu na nohy.