Praha - Vynalézavost podomních prodejců, kteří v českých domácnostech nabízejí předražené nádobí, nože či deky za tisíce korun, nezná mezí. Stále více měst se proto rozhodlo proti nekalým praktikám bojovat vyhláškou a na své území podvodníky v dobře padnoucích oblecích nepouští.
Podomním obchodníkům vstup zakázán – města bojují s podvodníky
„Občané byli nejenom vykradeni, ale uzavřeli i takové smlouvy, které se velmi těžko vypovídaly. Nějakými malými písmenky bylo něco, co ten občan ani nečetl,“ vysvětluje motivaci přijetí nového pravidla starostka jihomoravských Ždánic Iva Stafová a zároveň popisuje jednu z nekalých praktik prodejců. Ti často na své zákazníky také vyvíjejí nepřiměřený nátlak.
Kde všude zakázali podomní prodej:
Frýdek-Místek, Jablonec nad Nisou, Sušice, Hodonín, Dobříš, Šternberk, Ždánice, Břeclav.
Obec nedaleko Kyjova je jednou ze zhruba dvacítky obcí a měst, kterým už došla s dealery trpělivost. Když podomní prodej neomezuje žádný zákon, rozhodli se jej zakázat vyhláškou. Municipality přitom reagovaly především na nátlak obyvatel. „Na radnici se nám dostávaly stížnosti lidí, že obchodníci obtěžují, telefonují, zvoní,“ potvrzuje starosta středočeské Dobříše Jaroslav Melša.
Přestože se některé firmy snaží vyjednávat, města trvají na svém: žádné výjimky neexistují. Podomní prodejci tak musí chtě nechtě měnit strategii. Do bytů chodí na doporučení a předem ohlášeni. „Jsme domluveni na hodinu, a tím se vlastně vyhneme nějakým nepříjemnostem, například ze strany obecních úřadů,“ popisuje nový styl komunikace se zákazníky Lenka Hálková, ředitelka prodeje ve společnosti Vorkwerk. Například v Brně ale šly úřady ještě dál. Obchodníci tam mají nově zakázané i oslovování lidí, případně prodej na ulici.
Prodej elektřiny: za 3 měsíce 3 tisíce stížností
Čechům ovšem není nabízeno pouze předražené zboží pochybné kvality, zvlášť v posledních týdnech se u nás rozmáhá podomní, často klamavé lákaní lidí na levnější elektřinu. Populární je obcházení zejména penzistů. Vše je ale jenom iluze. Kupříkladu ve Ždánicích působila společnost nabízející plyn a elektřinu o 8 procent levnější, pak se ale ukázalo, že nevrací přeplatky. „Přeplatky konkrétně u mě dělaly za rok 5 tisíc korun,“ stěžuje se jedna ze zákaznic.
Energetický regulační úřad (ERU) jen za první tři měsíce letošního roku zachytil téměř 3 tisíce stížností spotřebitelů, které se týkaly jednání obchodníků na trhu s energiemi, zjistila ČT. ERU se těmito stížnostmi prý zabývá, všichni poškození se ale mohou obrátit také na obchodní inspekci. A díky vyhlášce v mnoha městech také na obecní policii.