Plzeň - Katastrofální stav silnic spotřebuje mnohem víc peněz, než mají kraje k dispozici. V Plzeňském kraji například finance nestačí ani na minimální údržbu. Hejtmanství označuje situaci za dále neudržitelnou, a proto hodlá bojovat za vyšší příspěvky státu. Nevylučuje ani zahájení soudního sporu se státní mocí.
Plzeňský kraj nemá na děravé silnice, zvažuje žalobu na stát
Plzeňský kraj je přesvědčen, že půjčky na opravy silnic vůbec nic neřeší. Podle hejtmana Milana Chovance je financování prostřednictvím úvěrů zvrácené a s penězi na opravu krajských silnic musí něco začít dělat přímo stát: „Jediná šance je, že se k tomu stát postaví čelem a krajům peníze přidá.“
„Každý rok nám chybí zhruba polovina toho, co bychom měli dostat,“ říká náměstek hejtmana pro regionální rozvoj Ivo Grüner. Mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský však svůj resort hájí tím, že stát má problémy s vlastním rozpočtem a nedá se předpokládat, že by měl ještě prostředky na uvolňování dalších rezerv pro kraje.
Plzeňský kraj hodlá zajít až k žalobě na stát
Pokud stát volání po změně neuslyší, chce jít Plzeňský kraj soudní cestou. Žaloba by byla jednoduchá. Stát neplní to, k čemu se před lety zavázal a nyní kraji dává jen část toho, co kdysi slíbil. „Nevylučuji ani soudní spor či žalobu na stát,“ varuje hejtman Chovanec.
Jakub Ptačinský, mluvčí ministerstva dopravy:
„Neumím si představit, na koho žaloba půjde. Jestli bude stát žalovat stát za to, že mu stát nedal víc peněz.“
Krajské vs. státní silnice
Na kompletní opravy všech silnic by Plzeňský kraj potřeboval 16 miliard korun. Například Pardubickému kraji letos chybí půl miliardy korun, Jihočeskému kraji 800 milionů a Liberecký a Plzeňský kraj by potřebovaly miliardu. Kraje spočítaly, že Ředitelství silnic a dálnic vynaloží na jeden kilometr jednu miliardu korun, zatímco kraj má na stejný úsek 60 tisíc korun. I přes to, že kraje obhospodařují méně nákladné stavby a silnice nižších tříd, tento nepoměr jim připadá propastný, a proto bojují o více peněz.