Praha – Na českých železnicích už jezdí žluté vlaky společnosti RegioJet a koncem roku by měly být uvedeny do provozu černé soupravy společnosti Leo Express. Blíží se ale ještě masivnější vstup konkurence na koleje, protože podmínky chystaných soutěží na další dálkové tratě motivují právě soukromníky. Bude se rozhodovat nejen podle nabídnuté ceny, ale také podle pohodlí, jaké nabídnou cestujícím.
Ovládne české železnice konkurence?
V budoucnu by měly žluté vlaky zajíždět do více velkých měst, než je tomu dnes – například do Brna. Leo Express se zase chystá do Ústí nad Labem a Českých Budějovic. S Českými drahami by se tak oba konkurenti potkávali jen mezi Prahou a Ostravou.
Podle Aleše Ondrůje, mluvčího společnosti RegioJet, je trasa Praha – Brno jednou z těch, o které má společnost zájem. Její konkurent Leo Express se také poohlíží po možných atraktivních spojích. „Zájem máme také o další trasy, na které se ministerstvo dopravy chystá vyhlásit výběrová řízení. Například Praha – Ústí nad Labem – Cheb nebo Praha – Ústí nad Labem – Děčín. Chystáme se také na trasu Praha – České Budějovice nebo Praha – Brno – Vídeň,“ říká mluvčí firmy Petr Kropáček.
Na kterých tratích by se mohli objevit noví dopravci a kdy?
- 2014: Liberec – Pardubice
- 2015: Praha – Ústí nad Labem
- 2017: Praha – Brno.
Ministerstvo chce postupně vyhlásit soutěž na provozování dálkových spojů na většině těchto tratí. Dopravce láká mimo jiné i to, že jsou dotované. Vůbec poprvé navíc o vítězi podle ministerstva nerozhodne pouze nabídnutá cena. Dotace dostane hlavně ten dopravce, který nabídne nejpohodlnější a nejnovější vagóny pro cestující.
„Pokud by byla nasazena nová vozidla a byla by poskytována lepší služba, tak si myslím, že to pro cestující může mít velmi pozitivní efekt,“ sdělil ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).
Nástup konkurence na trasu totiž v minulosti přiměl ke zlepšení služeb i České dráhy: dbají na čistotu ve vagónech, poskytují připojení na internet nebo občerstvení. Na tyto novinky si cestující rychle zvykli. Českým drahám to ale nemusí při soutěžích o dotované tratě stačit. Jejich vagóny jsou v průměru 15 let staré a modernizovaných vozů mají málo.
Jaké další novinky plánuje ministerstvo v železniční dopravě?
- V letošním roce investuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) do oprav stávajících a výstavby nových tratí 23 miliard korun, což je o 4 miliardy více než loni. Chystá se například rekonstrukce nádraží v Olomouci, železničního uzlu v Břeclavi nebo oprava tratě mezi Táborem a Sudoměřicemi.
- Do roku 2015 by měl být uveden do provozu také železniční koridor mezi Prahou a Plzní, který zkrátí cestu rychlíkových spojů mezi uvedenými městy o půl hodiny.