Celosvětový odbyt německého automobilového koncernu Volkswagen zůstal v dubnu na zhruba stejné úrovni jako před rokem, činil 853 tisíc vozů. Zasažena však byla jeho hlavní značka, Volkswagen. Odbyt jejích osobních aut klesl téměř o čtyři procenta na 476 700 vozů. Přispěl k tomu skandál kolem falšování testů emisí a slabší poptávka ve Spojených státech i v západní Evropě.
Odbyt automobilů značky Volkswagen v dubnu klesl o čtyři procenta
V USA se dodávky v dubnu propadly téměř o deset procent a v západní Evropě klesly o více než dvě procenta. Ve střední a východní Evropě však odbyt stoupl zhruba o desetinu.
V období od ledna do dubna se celosvětové dodávky automobilů značky Volkswagen meziročně snížily o dvě procenta na 1,94 milionu vozů. „Jedinými růstovými regiony značky Volkswagen jsou nyní Čína a střední a východní Evropa,“ uvedl člen představenstva značky Volkswagen zodpovědný za prodej a marketing Jürgen Stackmann. Během prvních čtyř měsíců letošního roku stoupl odbyt značky Volkswagen v Číně i ve střední a východní Evropě o více než čtyři procenta.
Ve Spojených státech odbyt v období od ledna do dubna klesl téměř o 12 procent. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.
Prodej osobních aut v EU se v dubnu dostal na úroveň před krizí
Prodeji nových osobních aut v rámci Evropské unie se vedlo dobře. V dubnu stoupl o 9,1 procenta na 1,273 milionu vozů. Odbyt se tak dostal na nejvyšší úroveň od dubna 2008, tedy krátce předtím, než automobilový průmysl zasáhla hospodářská krize, uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Počet nově registrovaných aut v dubnu stoupl na všech pěti hlavních automobilových trzích, nejvíce ve Španělsku a v Itálii, kde rostl dvouciferným tempem. Podle výzkumné společnosti IHS Automotive prodeji v západní Evropě pomáhá přiměřeně dobrá nálada spotřebitelů či solidní zájem motoristů měnit ojetiny za nová auta.
Vyšší odbyt v dubnu zaznamenali takřka všichni výrobci aut. Lépe si vedla v rámci EU i největší evropská automobilka Volkswagen, která se potýká s následky emisního skandálu. Celosvětově si udržela odbyt stejný jako vloni, ale v zemích EU se její prodej meziročně zvýšil o 3,8 procenta. Podíl na unijním trhu jí ale klesl na 25,2 procenta z 26,1 procenta před rokem. Hlavní značce Volkswagen stoupl odbyt o 2,7 procenta.
Mladoboleslavská Škoda Auto, která je také součástí koncernu, zvýšila prodej o 7,6 procenta na 57 078 vozidel.
Z jednotlivých výrobců se dařilo především německým automobilkám Daimler a BMW či automobilové skupině Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Daimler, který vyrábí luxusní auta Mercedes-Benz a miniauta Smart, zvýšil odbyt o více než 21 procent. Skupina FCA zaznamenala nárůst o více než 14 procent, její značce sportovně užitkových aut Jeep vzrostl odbyt v zemích osmadvacítky o více než 25 procent.
Prémie budou nižší
Řadoví němečtí zaměstnanci automobilky Volkswagen dostanou za loňský rok prémii 3950 eur (zhruba 107 tisíc korun). Oznámilo to v pátek ústředí firmy ve Wolfsburgu. Kvůli krizi vyvolané skandálem s obcházením emisních testů u naftových vozů to bude o třetinu méně, než kolik dostali za předešlý rok.
Volkswagen vyčlení na odměny pro 120 tisíc německých zaměstnanců 474 milionů eur z rezerv, protože firma loni kvůli odpisům utrpěla hlubokou ztrátu. Z rezerv rovněž vyplatila akcionářům dividendy, jejichž suma je sedminásobkem celkového objemu odměn pro zaměstnance, uvedla agentura DPA.