Nový trend: výprodeje už před Vánocemi

Praha - Obchodníci letos nečekají se zahájením zimních výprodejů až na konec prosince, jako to bylo běžné v minulých letech, řada z nich začala nabízet výrazné slevy ještě před Vánocemi. Zdá se jim totiž, že lidé málo nakupují. Důvod spatřují zejména u zimního sortimentu v teplém počasí, na množství nákupů se ale podle nich začíná negativně projevovat i finanční krize a hrozba propouštění.

Obchodníci se bojí, že jim zboží zůstane ležet na skladě, proto začali vyprodávat dříve. „S výprodejem jsme začali už 12. prosince,“ informoval Českou televizi ředitel hypermarketu Globus Luděk Thomayer. „V současné době probíhají výprodeje konfekce, textilu a obuvi a slevy dosahují až 70 procent,“ dodal.

S výprodejem už začal i další významný hráč na českém trhu - společnost Tesco. Část zboží už zlevnila o 25 až 30 procent. Ještě výrazněji plánuje řetěz zlevnit po vánočních svátcích. „Povánoční slevové akce se budou týkat vybraných druhů zboží a slevy budou podobné jako loni,“ uvedla mluvčí Tesca Eva Karasová. Loni přitom slevy dosahovaly až 50 procent.


Do obchodů přišla krize

Nižší zájem o nákupy, který donutil obchodníky snižovat ceny dříve než obvykle, připisují obchodníci i analytici především finanční krizi. Lidé se bojí masového propouštění, a tak raději šetří na horší časy.

„Spotřeba domácností ustupuje. Jediné, co si ještě neodepřely, je nákup spotřební a bílé elektroniky,“ míní analytička Raiffeisenbank Helena Horská. I v tomto segmentu ale raději kupují levnější zboží, i když je u něj poměr kvalita - cena často mnohem horší, než u dražších výrobků.

Odborníci: Pozor na mediální masáž

Řada odborníků se ale obává toho, že spotřebitele nevystrašilo ani tak zhoršení konkrétně jejich finanční situace, jako spíše negativní zprávy zaznívající z médií. Mediální masáž dramaticky a přehnaně popisující černou budoucnost dělá prý s náladou spotřebitelů své.

Míra nezaměstnanosti se zatím nezvýšila nikterak výrazně, příjmy domácností také nezaznamenaly žádný propad, ale domácnosti již přestávají z opatrnosti utrácet. „Problémem je, že tyto obavy z budoucnosti nutí spotřebitele preventivně šetřit ještě více, než by odpovídalo skutečné příjmové situaci,“ uzavřela analytička a ředitelka společnosti Next Finance Markéta Šichtařová.