Na poštách a ve skladech internetových obchodů leží po svátcích tisíce nevyzvednutých dárků a firmy je už začínají vracet odesilatelům. Právníci ale varují, že si za takovou službu můžou účtovat poplatek. Některé e-shopy dokonce hrozí sankcí.
Nevyzvednutá zásilka z e-shopu může zákazníka přijít draho
Tisíce balíčků zůstaly ležet nejen na skladech internetových obchodů, ale i na poštách. Jen na karlovarské pobočce České pošty v tuto chvíli leží ještě 250 balíčků, které zřejmě měly skončit jako vánoční dárky.
„Jsou to zásilky buď se špatnou adresou, nebo nevyzvednuté zásilky. Po ukončení odběrné lhůty budou vráceny zpět,“ říká manažerka České pošty Lucie Šašková.
Nejčastější scénář vypadá takto: Martin si na začátku prosince po internetu objednal meteostanice. „A když do dvacátého nepřišly, rozhodl jsem se, že si rychle objednám někde jiné, aby přišly do Vánoc. Tyto jsem si už nevyzvedl a nechal jsem je tam,“ popisuje zákazník oslovený Českou televizí.
Internetový prodejce může žádat náhradu nákladů
Podle obchodníků ale není takový způsob řešení problému v pořádku. Pravidla pro objednávání po internetu jsou jasná – zákazník má 14 dní pro odstoupení od smlouvy. Důvod udávat nemusí.
Jenže převzít a pak vrátit zboží není podle právníků totéž jako ho vůbec nevyzvednout. „Podnikatel by mohl nebo měl uspět s požadavkem na náhradu nákladů, které měl spojené s distribucí a dodáním zboží,“ upozorňuje právník Libor Čihák.
V případě, že podnikatel zboží dodá, smlouvu uzavřenou po internetu dodrží. Tím, kdo ji porušuje, je naopak zákazník.