Ministerstvo dopravy rozdělí pro letošní rok krajům tři miliardy korun na opravy silnic druhých a třetích tříd. Nejvíce peněz dostanou Středočeský kraj – přes 530 milionů korun a Jihočeský kraj – přes 335 milionů. Jde o peníze, které se podařilo ušetřit z loňského rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Část z nich poputuje i na opravy nádražních budov.
Největší část z ušetřených miliard dostanou na opravu silnic střední a jižní Čechy
Jednotlivé kraje dostanou dotaci podle délky silnic druhých a třetích tříd, výše těchto peněz tak nereflektuje stav silnic v jednotlivých krajích, ale pouze jejich rozsah. Uvedl to ministr dopravy Dan Ťok. „Uvědomujeme si, že kolegové, kteří se starají o silnice druhých a třetích tříd na krajích mají těžkou situaci. Dáváme jim to z ušetřených prostředků, protože cítíme, že ty silnice je potřeba opravit,“ uvedl ministr.
Jiný model než v případě ostatních krajů ministerstvo použilo v případě Prahy, která téměř silnice druhých a třetích tříd nemá a podle tohoto výpočtu by jí tak náleželo zhruba 1,3 milionu korun. Na opravy místních komunikací jí proto úřad pošle 136 milionů korun.
Budou-li ve fondu přebytky, získají kraje peníze i v dalších letech
Podpora krajských silnic se setkala s kritikou opozice. Bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) označil zaslání tří miliard krajům za předvolební gesto. „Nicméně musím říct, že kraje si s tím poradí,“ podotkl.
Peníze pro opravy krajských silnic ale nejsou v roce, který spěje k podzimním krajským volbám novinkou. Ještě více poslalo ministerstvo dopravy v loňském roce, kdy na této dotaci rozdělilo mezi kraje 4,4 miliardy korun. Obecně totiž platí, že stát prostřednictvím SFDI platí opravy a údržbu dálnic a silnic první třídy, o silnice nižších tříd se pak starají kraje a obce.
Letos se proti rozdělení peněz ministerstva dopravy krajům stavěl ministr financí Andrej Babiš (ANO), podle kterého získají regiony dost peněz díky jinému rozpočtovému určení daní. Dan Ťok však řekl, že je resort dopravy připravený krajům finančně vypomáhat i v příštích letech, pokud budou ve fondu dopravy přebytky. Nemělo by ale jít o systémové řešení a závazek ministerstva krajům tyto dotace automaticky vyplácet.
„Občan nerozlišuje, jestli komunikaci opravuje nebo spravuje stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic. Je důležité, abychom se starali jen o veškerý majetek a aby to nebylo tak, že uděláme hezké jen jedničky a dvojky, trojky zanedbáme,“ uvedl Ťok.