Praha – Nákladní železniční dopravci se mohou radovat, v budoucnu by totiž měli za použití kolejí platit méně. O chystaných úlevách hovořil ministr dopravy Pavel Dobeš na Žofínském fóru. Poplatky by se podle něj měly snižovat postupně. Výše poplatku pro osobní dopravu naopak poroste. Úřad podle Dobeše také plánuje pobídky pro dopravce, kteří prokazatelně zvýší objem zboží přepravovaného po českých železnicích.
Nákladním železničním dopravcům se mají snížit poplatky
Nákladní železniční dopravci se na vybraném poplatku podílejí zhruba devadesáti procenty. „V současné době máme významnou disproporci v ceně za užití dopravní infrastruktury pro osobní a nákladní dopravu,“ konstatoval Dobeš.
V průběhu prosince ministerstvo představí materiál, který navrhne změnu poplatků. Nové tarify, jež by rozdíl mezi osobní a nákladní železniční dopravou zmenšily, začnou platit nejdříve od ledna 2014. Postupně by mělo dojít ke smazání rozdílů mezi Českem a okolními zeměmi, vůči kterým jsou tarify v tuzemsku vyšší. Výše poplatku pro osobní dopravu by měla postupně růst po dobu dvou let. V roce 2016 úřad vyhodnotí, jestli se změny poplatků osvědčily a zda se povedlo na železnici převést více přepravovaného zboží.
České dráhy ani jejich konkurenti zatím nechtějí záměr komentovat, zvyšování cen za osobní přepravu se jim ale nelíbí. „Správa železniční dopravní cesty oznámila, že zdraží poplatek za užití dopravní cesty od července příštího roku. Pro osobní dopravu Českých drah to bude znamenat růst nákladů proti letošku o 135 milionů korun, a to jen za půl roku. Spolu s růstem cen nafty, elektřiny a dalších vstupů se nám meziročně zvýší náklady o téměř půl miliardy korun,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.
Roční prodlevu mezi oznámením změn a jejich platností vyžaduje zákon o železnici. Ministerstvo dopravy už jednou neuspělo ve snaze zvýšit cenu za použití železniční infrastruktury pro regionální dopravu, kterou objednávají jednotlivé kraje. Zvýšení cen, které mělo přinést zhruba sto milionů korun a platit od letošního července, zakázal Drážní úřad, protože ministerstvo nedodrželo právě tuto zákonnou lhůtu.
V Německu jsou důležité ujeté kilometry
Ministerstvo dopravy se inspirovalo v sousedním Německu, kde se výše poplatku za využití kolejí neřídí tím, jestli je dopravce využívá pro osobní, nebo nákladní dopravu, ale pouze podle ujetých kilometrů. Německý systém se tak více podobá výběru mýtného na dálnicích.