Praha - Na stavbu silnic a dálnic uvolní vláda příští rok o sedm miliard korun méně než letos. I kvůli tomu nabírají některé stavby zpoždění v řádu roků. Dosud přitom kabinet prohlašoval, že doprava patří mezi jeho priority. Opozice vládu kritizuje za nezodpovědnost, ministerstvo dopravy ale slibuje, že se dálnice zprovozní včas.
Na stavbu dálnic půjde méně peněz, jejich výstavba se možná zpozdí
Příští rok se v rozpočtu nemusí najít dostatek prostředků na výstavbu pražského okruhu nebo například úseků dálnic D1 a D47. Se stavbou jiných silnic se dokonce vůbec nezačne, projekty se mohou zpozdit až o několik let.
Loni dostal Státní fond dopravní infrastruktury od vlády 45 miliard korun, letos je to v zájmu menšího schodku pouhých 38 miliard. Fond má však i jiné zdroje, čerpá z evropských fondů nebo z úvěrů. I proto podle ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS) žádný zásadní výpadek peněz nehrozí. Ten si myslí, že po lednovém přerozdělování rozpočtových přebytků se podaří fond naplnit podle plánu.
Opozice však tento přístup kritizuje. „Já to považuji jako nezodpovědné řešení dané situace, protože jakýkoliv úbytek finančních zdrojů na dopravní infrastrukturu může v důsledku ještě více ohrozit provoz na našich silnicích,“ říká stínový ministr dopravy Roman Onderka. Pavel Hojda z KSČM chce hledat i další zdroje, například zpoplatnit nákladní dopravu do 3,5 tuny.
Rozestavěné silnice budou údajně zprovozněné včas, i kdyby neměly být zcela dokončené. „Jsou to pro představu třeba oplocení nebo zajišťování svahů, to vždy probíhá až po roce provozu na té dálnici,“ říká Jan Hoření z Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Stát také chce, aby se na financování silnic v budoucnu podílel i soukromý kapitál. Prvním takovým projektem má být dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic.