Na dojíždění do práce přispívají firmy i stát. Ten nyní zmírnil své podmínky

Dojíždění za prací (zdroj: ČT24)

Za tří měsíce od jeho zavedení dostalo příspěvek na dojíždění za prací jen 21 osob. Úřady práce tak chtěly nezaměstnaným v Moravskoslezském, Olomouckém, Jihomoravském, Ústeckém a Karlovarském kraji ulehčit přechod do pracovního procesu. Nyní se podmínky pro udělení příspěvku změnily, aby ho mohlo využít víc lidí. Kvůli nízké nezaměstnanosti přispívají na dojíždění i firmy - snaží se přitáhnout nové zaměstnance, kterých je na trhu nedostatek.

Do firmy Ryor u Kladna dojíždí každý desátý zaměstnanec. Někteří tak denně najedou až 110 kilometrů.

Například Jiří Kyncl nemohl v Praze sehnat práci v oboru, proto dojíždí sem. Cesta mu trvá dvacet, třicet minut. „Dá se na to zvyknout, beru to jako naprosto normální věc, jsou lidi kteří dojíždějí ještě dál, říká.

Jsou to většinou lidi, co jsou tady 15, 20 let. Myslím si, že jsou rádi za tu práci. Spolu se i domlouvají, třeba když jezdí z Říčan, tak se poskládají do jednoho auta“.
Jana Štěpánková

Do firmy 2jcp u Litoměřič dojíždí dokonce polovina zaměstnanců. Sjíždějí se hlavně z okolních měst a obcí. Kdo si zažádá, dostane na cestu od firmy příspěvek. A to jak zaměstnanci ve výrobě, tak i z administrativy.

Je to příjemné přilepšení ke mzdě, i když to nepokryje všechny náklady související s dopravou, říká zaměstnankyně Helena Šťástková. 

Na dopravu tu ročně svým zaměstnancům vyplatí zhruba čtvrt milionu korun. Teď ale uvažují, že příspěvek zvýší a to až na trojnásobek. Potřebují nalákat nové lidi.

Je potřeba se snažit v současné situaci českého průmyslu získat kvalitní zaměstnance. Získat kvalitní zaměstnance znamená rozhlížet se i po širším okolí.
Jaroslav Struhala
finanční ředitel firmy 2JCP

Příspěvek na dojíždění nabízejí některým nezaměstnaným také úřady práce. Pomoci by mohl například Josefu Bečvářovi. U jedné firmy pracoval 33 let. Pak ale skončil v částečném invalidním důchodu. Už dva roky je bez práce. Dojíždět by byl ochotný třeba i půl hodiny.

Příspěvek na dojíždění za prací
Zdroj: ČT24

“Záleží na tom, co mi nabídnou, jestli se to vůbec vyplatí a vzhledem k tomu, že jsem dojížděl každý den tady do Grygova, to je třináct kilometrů,„ říká Bečvář. 

Na dojíždění za prací  jsou zvyklí lidé v příhraničí.

Například Petr Herzig bydlí u Znojma a do sousedního Rakouska jezdí pracovat už 25 let. Tam má 2,5 krát víc, než by měl na jižní Moravě ve stejné pozici. Může využít i další sociální výhody - například tu, že ho firma nemůže propustit, protože je mu více než 55 let. 

Dojíždění2
Zdroj: ČT24

Miroslav Vlasák zase pracoval přes dvacet let na úřadě v Žacléři na Trutnovsku - do práce chodil jen přes náves. Od začátku roku už to má ale do kanceláře dál. Jezdí do polské Jelení Hory, kam to má 42 kilometrů. 

Dojíždění1
Zdroj: ČT24

Podle odhadů Úřadu práce ČR nyní v sousedních zemích - stejně jako Petr Herzig a Miroslav Vlasák - pracuje přes 55 tisíc Čechů. Vůbec nejvíc jich je zaměstnaných v Německu, naopak nejmíň lidí z Česka jezdí za prací do Polska.