Na co má cestující nárok při zpoždění letadla?

Praha - Asi každý, kdo někdy cestoval letadlem ať už na dovolenou, nebo za byznysem, poznal na vlastní kůži situaci, kdy milá slečna z letecké společnosti oznámí, že let bude zpožděn. Ještě horší je situace, kdy podobnou informaci dostanete během několika hodin víckrát a stále jen čekáte a čekáte. Začínáte mít hlad, děti, které s vámi cestují, začínají zlobit. Tak a co teď s tím?

Pokud je zpoždění delší, mají cestující nárok na příslušnou náhradu. „Pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě zrušení nebo zpoždění letů upravuje Nařízení Evropského parlamentu a Rady. Podle tohoto Nařízení se musí řídit všechny letecké společnosti létající v rámci EU nebo z EU do třetích zemí, tedy například z České republiky do Egypta, Tuniska apod. Z tohoto nařízení vyplývá, že odpovědnost za kompenzace a odškodnění klientům za zpoždění či zrušení letu nese vždy letecká společnost, a pozor nikoliv cestovní kancelář, i když se jedná o let v rámci zájezdu,“ vysvětlil mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Kdy máme na kompenzace nárok?

a) v případě letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů musí být let oproti plánovanému času odletu zpožděn o dvě hodiny nebo více

b) v případě všech letů v EU delších než 1 500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů musí být let oproti plánovanému času odletu zpožděn o tři hodiny nebo více

c) v případě všech ostatních letů musí být zpoždění o čtyři hodiny nebo více

Jaké služby musí letecká společnost poskytnout?

Letecká společnost musí vždy cestujícím čekajícím na zpožděné letadlo zdarma nabídnout stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době. A teď pozor! Společnost musí rovněž cestujícím zdarma nabídnout dva telefonní hovory nebo podání dvou zpráv telexem nebo faxem nebo elektronickou poštou.

Jestliže zpoždění trvá více než 5 hodin, má cestující navíc právo odstoupit od záměru letět a letecká společnost musí cestujícímu proplatit pořizovací cenu letenky, a to za část nebo části neuskutečněné cesty a za část nebo části již uskutečněné cesty, jestliže let nadále neslouží účelu vztahujícímu se k původnímu cestovnímu plánu cestujícího. Na vrácení peněz má sedm dní.

V případě, že čas odletu je posunut minimálně o den, musí letecká společnost zajistit cestujícímu navíc ubytování v hotelu, pokud se pobyt na jednu noc nebo více nocí stane nezbytným. Navíc letecká společnost musí cestujícímu zajistit přepravu mezi letištěm a místem ubytování.

A co v případě zrušení letu?

V případě zrušení letu mají cestující stejné podmínky a práva jako při zpoždění, navíc ale má cestující také právo na přesměrování letu, tj. na let jinou trasou či s jinou leteckou společností za srovnatelných dopravních podmínek a při nejbližší příležitosti na cílové místo určení nebo i v pozdější době podle přání cestujícího.

  • 250 EUR na letech kratších než 1 500 km
  • 400 EUR při delším letu uvnitř EU a při letu mezi 1 500 a 3 500 km
  • 600 EUR při letu delším než 3 500 km mimo EU

Jestliže cestující akceptuje přesměrování letu na cílové místo určení, může mu letecká společnost o 50 procent snížit výše uvedené odškodné. Ovšem jen za podmínky, že přesměrovaný let nepřekračuje plánovaný čas příletu původně rezervovaného letu o dvě hodiny v případě všech letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů, o tři hodiny v případě všech letů v rámci unie delších než 1 500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů nebo o čtyři hodiny v případě všech ostatních letů.

Tolik zákonná norma, bohužel však není zákonem určený žádný nárok na kompenzaci za to, že vám třeba v cílové destinaci propadl první den ubytování či přijdete z dovolené o den či dva později do zaměstnání. Zde nezbývá, než se o takovou náhradu soudit.

  • Mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/550/54950.jpg
  • Zrušené lety autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/5/455/45441.jpg