Ministři dopravy EU si lámou hlavu s poplatky za hluk a zácpy

Brusel - Ministři dopravy EU dnes v evropské metropoli jednají o zavedení poplatků pro nákladní vozy za hluk a zácpy. Dosažení dohody ale bude zřejmě velmi obtížné. Zavedení dalších poplatků by totiž mohlo ohrozit autodopravce již tak těžce zkoušené hospodářskou krizí. Na druhou stranu pro tzv. eurovinětu, jak se směrnice nazývá, hraje fakt, že je podle Evropské komise silniční doprava odpovědná za 75 procent škodlivých emisí z dopravy včetně osobních vozů.

„My si velmi dobře uvědomujeme na jednu stranu potřebu tu situaci řešit, na druhou stranu i to, že je Evropa v ekonomické krizi a že bude velmi složité najít shodu,“ řekl před začátkem jednání český ministr dopravy v demisi Petr Bendl, který si myslí, že dnes směrnice schválena nebude a zůstane úkolem pro Švédy, kteří se postaví do čela unie po Česku.

S návrhem na zpoplatnění automobilů nad 3,5 tuny za hluk a zácpy přišla loni v srpnu Evropská komise, jež si od něj slibuje snížení emisí oxidu uhličitého. Za vůz ze skupiny EURO IV by dopravci v průměru zaplatili čtyři až pět centů (v přepočtu 1,3 koruny) za kilometr.

Dopravcům se návrh nelíbí

Autodopravci nebyli návrhem nadšeni už při jeho zveřejnění. „Podle některých studií doprava již nyní hradí 99 procent těchto faktorů,“ připomněl Martin Felix ze společnosti Česmad Bohemia. Mýtné se podle něj neukázalo jako regulační prostředek, ale jen jako další způsob zdanění, který se promítá do cen a zpomalení ekonomiky.

Euroviněta má navíc i řadu nedostatků. Zatím není například jasné, zda by se vztahovala na celou silniční síť, nebo jen na určité vybrané cesty. Neví se ani, které dopady by měly být zpoplatněné a kam by získané peníze měly jít.

Ministři dopravy mají dnes na stole i řadu dalších témat. Zabývat se budou také návrhem, který upravuje pracovní dobu profesionálních řidičů. Formálně dnes odhlasovali také projekt Jednotné nebe, na němž se minulý týden shodli europoslanci a který by měl v budoucnu zbourat vzdušné hranice mezi státy.