Praha/Karlovy Vary - Česká obchodní inspekce i hygienické stanice v těchto dnech vysílají do terénu desítky kontrolorů. Až polovina provozovatelů občerstvení na festivalech nebo jiných letních akcích totiž šidí zákazníky. Nejčastějším prohřeškem je klamavé sdělení nebo závadnost potravin.
Letní občerstvení pod drobnohledem inspektorů
Léto s sebou nese uvolněnou atmosféru prázdnin, výletů a festivalů - ale podle inspektorů také uvolněnou morálku některých stánkařů a hospodských. Začíná to často panákem nalitým pod míru a končí scénou, kdy si prodejce naúčtuje i dvojnásobek původní ceny. Inspekci přitom nezáleží na tom, jestli jde o restauraci se zahrádkou nebo třeba jen o malý stánek. Pro všechny totiž platí stejná pravidla.
Inspektoři na začátku tohoto týdne vyrazili i na filmový festival do Karlových Varů. Výsledky měly podle nich do ideálního stavu daleko. „I přes ta naše avíza se někteří provozovatelé nepoučili,“ uvedl ředitel plzeňské obchodní inspekce Jan Řezáč.
Prodejci nejčastěji šidí nalévání alkoholu nebo dávají menší porce, než je uvedeno v ceníku. Samotný ceník někdy chybí úplně. Pří hrubém porušení zákona hrozí pokuta až ve výši 5 milionů korun. Na nepoctivé prodejce se kromě české obchodní inspekce teď zaměřují i hygienici. Stačí obléct plášť a bez ohlášení začít kontrolovat, jestli je jídlo nezávadné.
Například v jednom penzionu v Klimkovicích u Ostravy zjistili hygienici hned tři závady. Kuchař u sebe neměl zdravotní průkaz, v jedné z lednic byla vyšší teplota a v kuchyni drobné nečistoty. „Nedostatky méně závažného charakteru, které jsou odstranitelné na místě, takže v této chvíli by už měl personál pracovat na jejich nápravě,“ zmínil vedoucí oddělení hygieny výživy KHS Ostrava Roman Letošník. Hygienici běžně kontrolují, v jakém stavu je například pípa nebo dřez, ve kterém se myjí sklenice. Evergreenem letních měsíců je také zmrzlina, kterou personál často neskladuje v předepsaných teplotách.