Praha – Pražské ruzyňské letiště ztrácí cestující. Podle propočtů deníku E15 prošlo za letošní první pololetí branami letiště necelých 5 milionů pasažérů, v porovnání s loňskem o 9 procent méně. Pokles byl patrný u pravidelných i nepravidelných letů. Počet lidí, kteří v Praze jen přestupovali, klesl dokonce o polovinu a ubylo také nákladních letů. Na vině mohou být podle některých vyjádření vysoké letištní poplatky. Vedení letiště to ale popírá.
Letiště Praha přichází o cestující, mohou za to poplatky?
„Na provozní výsledky Letiště Praha má a bude mít významný vliv známý fakt, že největší dopravce na ruzyňském letišti - České aerolinie - prochází procesem optimalizace sítě,“ uvedla mluvčí letiště Eva Krejčí. Skupina ČSA je v posledním roce schváleného záchranného plánu. Aerolinky za tu dobu zmenšily flotilu z 50 na 32 letadel a síť omezily fakticky pouze na spojení ze západní Evropy do zemí bývalého Sovětského svazu.
Češi létají odjinud
Méně pasažérů ale cestovalo i s nízkonákladovými dopravci Travel Service nebo Wizz Air, které mají v Praze své základny. „Počet cestujívích v Praze klesá, ale poptávka českých cestujících ne. Čím dál víc jich vozíme přes jiná letiště, například přes Brno nebo přes terminály v okolních zemích. Pražské letiště je pro nízkonákladovou přepravu drahé, proto je pro nás a pak i pro zákazníky výhodnější létat z jiných měst,“ vysvětlil mluvčí Wizz Airu Daniel de Carvalho.
Cestující za první pololetí 2012
- Praha 4,9 milionu
- Varšava 4,8 milionu
- Vídeň 10,4 milionu
- Mnichov 18,5 milionu
To ale pražské letiště odmítá a tvrdí, že okolní země jsou většinou dražší. „Rozhodně to nesouvisí s poplatkovou politikou společnosti Letiště Praha. Jsme ve srovnání s konkurenčními letišti, jako je například Vídeň, Mnichov nebo Budapešť, levnější, dražší jsme pouze než Varšava,“ tvrdí Krejčí.
Podle některých odborníků se snaží nízkonákladové letecké společnosti letiště přitlačit ke zdi. „Oni většinou ti nízkonákladoví přepravci přijdou na letiště a chtějí vytěžit maximálně lhůtu, ve které neplatí poplatky a pak dají nůž na krk. Nasadí jedno letadlo a pak naznačí, že by přidali další 2,3, 4, 5. Úplně stejný případ to byl s Ryanairem, které nakonec z Prahy odešel,“ popsal analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.
Praha ztrácí, okolní letiště rostou
Přesto zatímco Praha ztrácí, okolní letiště rostou. Třeba Vídeň, se kterou se na Ruzyni chtějí srovnávat, přepravila za pololetí 10,5 milionu lidí, tedy v porovnání s Ruzyní více než dvojnásobek pasažérů. Výrazně si polepšila i letiště v Polsku. Tam ale pomohl fotbalový šampionát.