Praha – Před šestnácti lety si Česko začalo zvykat na nové slovní spojení „obchodní centrum“. To vůbec první bylo postaveno v roce 1997 v Praze na Černém Mostě. Dnes jich je po celé republice už 99 a letos se otevřou další. Ne všem se však daří – rozhoduje nejen jejich umístění a nabídka obchodů, ale i doplňkové služby. A zvlášť nově postavená centra se musí snažit získat si nové zákazníky. Obchodníci proto přicházejí s různými triky, jak přilákat nové klienty a udržet si ty stávající.
Jsou s námi už 16 let: Co Česku dala a vzala obchodní centra?
Komplex se čtyřmi desítkami obchodů pod jednou střechou na Černém Mostě se od Máje či Kotvy značně lišil a odstartoval zcela novou éru nakupování. Podle Jana Kotrbáčka z Cushman & Wakefield vznik obchodních center například umožnil vstup nových značek na trh.
Velkých center s rozlohou přes deset tisíc metrů čtverečních vyrostlo během uplynulých šestnácti let v Česku celkem 76. A vedle nich desítky menších. Dohromady zabírají plochu větší než dva miliony metrů čtverečních. V přepočtu na obyvatele vychází zhruba čtvrt metru čtverečního nákupní plochy na hlavu.
Řada obchodních center má otevřeno 365 dní v roce. To by se teď mohlo změnit. ČSSD chce zakázat prodej během sedmi státních svátků – třeba na Velikonoční pondělí nebo 1. a 8. května. Na Štědrý den by se otevírací doba omezila. Sociální demokraté to zatím prosadili v Senátu. ODS je ale proti, považuje to za zásah do svobodného podnikání. Další osud opatření je tak nejistý.
Jenže zatímco konkurence přibývala, počet zákazníků se nezvyšoval. Jen samotné obchody a značkové zboží přestaly stačit a na řadu musely přijít akce a výhody – výstavy, koncerty či módní přehlídky.
Navíc, když už centrum zákazníka dostalo dovnitř, bylo potřeba ho donutit nakupovat. Tomu pomohou třeba zužující zrcadla, světlo, barvy i hudba. Důležité je také rozmístění schodišť a východů. Zákazník by totiž měl uvnitř komplexu pobýt co nejdéle, a utratit tak co nejvíc peněz.
Během let centra zjistila další důležitou věc – zákazník by měl mít při nákupu pocit, že se vlastně baví. K tomu poslouží třeba kino, bowling nebo velké obrazovky. „Hrajeme si s barvami, s intenzitou světla ve dne i v noci. Zákazníci hledají komfort, aby se cítili v obchodním centru jako doma,“ vysvětluje Arnau Burlin z Unibal-Rodamco Group.
Myslí se i na zdánlivé detaily. V některých centrech třeba teče z kohoutků jen vlahá voda – žíznivý zákazník je tak motivován navštívit kavárnu.
Vylidňují se centra měst, krachují malé obchody
Prudký rozvoj nákupních středisek má ale i svou stinnou stránku. Protože se většinou staví na okrajích měst, vylidňují se kvůli nim městská centra. Týká se to hlavně Ostravy, Opavy nebo Ústí nad Labem. Menší obchodníci pak postupně krachují – jen málokterým se podařilo ustát silnou konkurenci nákupních parků.
Možná i tento neblahý vliv velkých obchodních center přispěl k tomu, že obyvatelé Plzně odmítli v referendu výstavbu nového centra za 3 miliardy korun na místě zbouraného kulturního domu.
Ještě letos se i přesto v Česku otevřou čtyři nová obchodní centra. Čeká je boj o zákazníky a hledání nových cest, jak je udržet. Posloužit může i speciální koutek pro muže, jejichž ženy nakupují. Co v něm najdou? Televizi, na které se vysílá výhradně sport.