Dillí - Indie oznámila plán stát se do deseti let druhou největší automobilovou velmocí - hned po Číně. Vloni se s téměř čtyřmi miliony vozů zařadila na šestou příčku. Země proto láká čím dál víc zahraničních automobilek, včetně české Škodovky. Ta v Indii vloni prodala 35 tisíc vozů. Rostoucí střední třída v zemi čítá kolem 400 milionů lidí, kteří mají o auta neutichající zájem. Počet registrovaných dopravních prostředků se blíží 150 milionům.
Indie chce být automobilovou velmocí, láká zahraniční firmy
Už dnes je Indie největším producentem tříkolých aut a druhým největším výrobcem motocyklů. Produkce a dovoz osobních aut roste v posledních čtyřech letech ve dvouciferných číslech. „Auto se stalo symbolem společenského postavení, osobního úspěchu,“ myslí si dlouholetý manažer indického autoprůmyslu, ředitel Škoda Auto India Sudhír Rao.
Není to ale jen indický trh, co přes světovou krizi pohání automobilky. Levná, přesto kvalifikovaná pracovní síla a mohutná podpora vlády automobilovým průmyslovým zónám proměnily zemi v mohutnou exportní základnu pro jižní Asii, ale i Evropu a Ameriku. Vedle domácích značek jako Tata, Ashok Leyland nebo Mahindra sem část své výroby přesunuly třeba Mercedes, BMW, Nissan, Peugeot nebo Suzuki.
V nepřehledném dopravním chaosu indických ulic se také stále častěji objevují poslové českého autoprůmyslu. Vozy Škoda Auto se tu montují už 12 let. Přímo na třicetihektarovém pozemku indické Škody u města Aurangabád se z dovezených dílů montují Superb, Rapid, Fabia, Yeti a Laura, indická verze Octavie. „Škoda tu má dobré jméno,“ podotkl ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba.
Montovat části aut dopravené lodí je levnější než platit vysoké clo na dovážené vozy nebo sem z Česka převézt část kompletní výroby. „Kapacita je kolem sto tisíc aut ročně,“ řekl Jean-Marie Lagey, technický ředitel Škoda Auto India.
Podle střízlivých odhadů zaplaví Indii do 20 let půl miliardy vozidel, z velké části vyrobených doma. Vedle milionů pracovních míst mají ale astronomická čísla i svou stinnou stránku. Už teď je dopraní situace v mnoha městech na hraně únosnosti a výskyt smogu třeba v Mumbaji v poslední dekádě narostl o třetinu.