Brusel - Evropa má zase zájem o nová auta. V prvním čtvrtletí letošního roku se jich v zemích osmadvacítky prodalo 3,25 milionu, tedy o 8,4 procenta více než za stejné období loni. A například jen v březnu se podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) prodeje zvedly více než o desetinu.
Evropani dostali chuť na nová auta, Škodovka posílila o pětinu
Od ledna do března se přitom výrazně dařilo i mladoboleslavské automobilce Škoda Auto. Ta podle údajů evropského automobilového sdružení v zemích EU zvýšila prodej o téměř 19 procent na 137 863 vozů. Její tržní podíl tak stoupl na 4,2 procenta z loňských 3,9 procenta.
K lepším čtvrtletním číslům po celé Evropě přispěly dle serveru Bloomberg hlavně automobilky Renault, Ford a PSA Peugeot Citroën.
Dealerům aut v Evropské unii ovšem v posledních šesti letech ubývalo práce. Jen loni prodali za celý rok necelých 12 milionů vozů, tedy nejméně od roku 1995. Letos se ale má situace obrátit, což jednoznačně potvrzují i statistiky za první tři měsíce roku. Automobilový trh tak kopíruje situaci evropské ekonomiky, říká šéfredaktor Automakers Erich Handl.
Z růstu se těší hlavně Španělsko
A ožily všechny velké evropské trhy. K Německu nebo Velké Británii, kde prodeje rostou už řadu měsíců, se přidala i Francie a hlavně jižní státy. Ve Španělsku dvouciferné propady z doby krize vystřídal dvouciferný růst.
- Agentura Reuters však upozorňuje, že oživení poptávky zřejmě není dostatečně silné k tomu, aby zastavilo cenovou válku mezi automobilkami. Podle této studie se průměrná sleva na jeden automobil na pěti největších evropských trzích zvýšila o 12 procent na téměř 2 750 eur (zhruba 75 000 korun).
Podle odborníků je nepravděpodobné, že by se prodej automobilů v Evropě v nejbližších letech vrátil na úrovně z období před příchodem světové finanční krize. Ceny automobilů tak pravděpodobně nadále zůstanou pod tlakem. „Spotřebitelé jsou v důsledku finanční krize nepochybně citlivější na ceny,“ prohlásil šéf evropských aktivit jihokorejské automobilky Hyundai Allan Rushforth a dodal, že úroveň prodejních pobídek je rekordní.
Peter Fuss, analytik poradenské společnosti EY
„Růst prodeje automobilů v Evropě je do značné míry vytvářen uměle.“ Poukázal v tomto ohledu na rozsáhlé slevy i vládní opatření na podporu poptávky.
Jak je na tom tuzemský automobilový trh?
Česko přitom evropská čísla překonalo více než dvojnásobně, když nového majitele našlo v prvním čtvrtletí o 18 procent více aut než vloni. Podle odborníků jsou ale skutečné prodeje nižší. Statistiky totiž zkreslují takzvané reexporty, kdy se auto sice nejdřív zaregistruje v Česku, ale hned potom putuje k novému kupci v dalších zemích. Podle odhadů se to týká až desetiny prodejů.