Ostravsko, Hradec Králové - Firmy budou dálnici D47 stavět za své, dokud stát nesežene peníze. Zatím není ani jasné, jak dlouho to může trvat. S tímto návrhem přišlo ministerstvo dopravy. Takovému řešení se stavební firmy nebrání, podrobnosti se však ještě dojednávají. Vedle D47 je ohrožena také stavba královéhradecké dálnice D11. Definitivně snad problémy s financováním dálnic vyřeší půjčka od Evropské investiční banky, tyto peníze nicméně nebude možné čerpat ihned.
Dálnici D47 budou zatím stavební firmy platit ze svého
Ministerstvu dopravy chybí peníze. Přesto chce co nejdříve zprovoznit chybějící část dálnice D47 mezi Bílovcem a Bělotínem. Přerušení stavby by užitek nikomu nepřineslo. Mimo jiné by se musely rozestavěné úseky zakonzervovat a ani to se bez peněz neobejde. Ministerstvo proto přichází s netradičním plánem, že státu pomohou přímo zhotovitelé staveb.
Náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas:
„Vzhledem k tomu, že máme v zadávacích dokumentacích klauzuli, že zhotovitel musí doložit schopnost úvěru, předpokládáme, že je schopen tento úvěr využívat a že po dobu, než budou finanční prostředky k dispozici, bude využívat tento úvěr.“
Firmy tento postup neodmítají
„O možnostech takového řešení probíhají jednání. Ale Ředitelství silnic a dálnic patří mezi nejvýznamnější klienty, takže se budeme snažit vyjít vstříc,“ dodává mluvčí společnosti Skanska DS Jan Hrabovský. Finanční ředitel Inženýrských staveb Košice ČR Štefan Tarášek k tomu dodává: „Zatím je státní rozpočet silného státu, takže v důsledku v tom nevidíme riziko, je pravda, že se potom musí ocenit náklady, které to bude stát.“
Podle náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslava Nováka (ČSSD) je to v rámci recese pro firmy jedna z mála příležitostí, jak se dostat k zákazkám, takže jsou na tento způsob financování připraveny. Problémy s financováním stavby dálnice by měla definitivně vyřešit půjčka od Evropské investiční banky, což schválila v dubnu vláda. Tyto peníze nicméně není možné čerpat ihned.
V problémech je také královéhradecká D11
V ohrožení je také stavba pokračování dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře. Nejistá je rovněž výstavba obchvatů Náchoda, Jaroměře či Nové Paky. Celkem v hradeckém kraji hrozí zakonzervování 16 dopravních staveb v hodnotě miliard korun. Vedení hradeckého kraje s možným zastavením prací na dálnici D11 nesouhlasí. „Stavba D11 je pro nás prioritou číslo jedna. Budeme chtít, aby peníze na ni kráceny nebyly,“ řekl královéhradecký hejtman Lubomír Franc (ČSSD).
Kvůli nedostatku peněz je ohrožena nejen dostavba dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře, ale i její pokračování jako rychlostní silnice R11 do Trutnova a na hranice z Polskem. Právě od této komunikace si tamní samospráva slibuje ekonomické pozvednutí Trutnovska, které dlouhodobě vykazuje nejvyšší nezaměstnanost v kraji. Hejtman upozornil, že pokud by se stavba zastavila, mohli by být Poláci se svojí dálnicí na hranicích dříve než Češi.
I nad obchvatem Prahy se vznáší otazník
Ani hlavní město nemá jistotu, že bude mít i příští rok peníze na výstavbu vnějšího silničního okruhu, která má odvést dálkovou dopravu mimo město. Mluvčí magistrátu Jiří Wolf řekl, že město dostalo od ministerstva ujištění, že pražského okruhu se omezení nedotkne. Mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka nicméně prohlásil, že Praha má přislíbené peníze zatím jen pro tento rok.
Ředitelství silnic a dálnic „žebrá“ alespoň o 30 miliard
Nejčernější scénáře hovoří o tom, že v příštím roce bude na stavby silnic, dálnic a obchvatů chybět až padesát miliard. Ředitelství silnic a dálnic by se v nejhorším spokojilo i s menším obnosem. „Aby se zbytečně nezvyšovaly náklady v důsledku pozastavování staveb, potřebujeme dostat do rozpočtu alespoň 30 miliard korun,“ říká šéf ředitelství Alfréd Brunclík. Pokud by se musely již rozjeté projekty pozastavovat, vyšlo by to stát v úhrnu zhruba na pět miliard korun.