Praha/Budapešť - České aerolinie prodaly Českému aeroholdingu za 530 milionů korun svoji dceřinou společnost Holidays Czech Airlines, která se zaměřuje na charterové lety. Serveru iDnes.cz transakci potvrdila mluvčí Českého aeroholdingu Michaela Lagronová. Částka už je zaplacená, cena vyplynula ze znaleckého posudku. Změny se děly i v Maďarsku. Maďarská státní letecká společnost Malév je bez peněz a zahájí restrukturalizaci.
ČSA prodaly Holidays Czech Airlines Českému aeroholdingu
Ještě v roce 2010 znalci stanovili cenu firmy Holidays Czech Airlines na 181 milionů korun. Podle Lagronové je rozdíl daný tím, že posudek za rok 2010 vznikal k jiným účelům a firma se mezitím také zvětšila a uzavřela nové smlouvy. „Teď se posudek dělal už jako na samostatnou a již fungující dceřinou společnost s vyšším počtem letadel, větším počtem zákazníků a jasnějším ekonomickým potenciálem,“ uvedla Lagronová.
Holidays Czech Airlines provozují nepravidelnou charterovou dopravu. Od jarního letového řádu má společnost převzít kvůli úsporám i provoz sedmi turbovrtulových letadel ATR z flotily ČSA, proti čemuž protestovali na začátku prosince piloti. Piloti ČSA uzavřeli v prosinci s Českým aeroholdingem memorandum o porozumění, přičemž se dohodli na přechodu stovky pilotů ČSA do dceřiné společnosti Holidays Czech Airlines. Podle serveru je důvodem snaha ušetřit. Platové podmínky v Holidays totiž více odpovídají počtu nalétaných hodin, zatímco v ČSA tvoří větší část platu fixní složka.
ČSA dostaly už v závěru roku 778 milionů korun za své dceřiné společnosti Czech Airlines Holding a CSA Services. Ještě do konce dubna dostanou další stamiliony za údržbu letadel ve firmě Czech Airlines Technics, podle posledního posudku by mohlo jít o částku 400 milionů korun. Aeroholding platí zatím ČSA za dceřiné firmy z vlastních zdrojů, tedy hlavně ze zisků Letiště Praha.
Změny se dějí i v Maďarsku
Jen pár hodin po tom, co maďarská vláda zahájila přípravu k restrukturalizaci dlouhodobě ztrátového podniku s cílem zabránit bankrotu, management podniku oznámil, že má od února nedořešené financování. Kabinet firmu považuje za strategicky důležitou a naznačil jí podporu. Malév se na ročním obratu budapešťského letiště podílí asi ze 40 procent.
„Výkonný ředitel Lorant Limburger na dnešní schůzi vedení informoval správní radu, že přes vytrvalé zlepšování obchodních výsledků je financování podniku počínaje koncem ledna neudržitelné a není dořešeno,“ uvedl podnik v tiskové zprávě. Podnik ale přiznává, že varianty řešení jsou značně omezené. Situaci maďarských aerolinek značně zkomplikovalo nedávné oznámení Evropské komise, která uvedla, že Malév musí vrátit státní pomoc v řádu stovek milionů dolarů, kterou dostal v letech 2007 až 2010. Částka, kterou má firma vracet, podle agentury Reuters odpovídá tržbám podniku za celý rok 2010.