Praha – Moderní podoba kolektivního financování neboli crowdfunding začíná zajímat i Čechy. Ve světě tímto způsobem získávají peníze na své projekty začínající firmy, jednotlivci, nebo i neziskové organizace.
Crowdfunding - řešení pro kreativní lidi a neziskovky
„Kdybychom dnes stavěli Národní divadlo, také bychom řekli, že je to crowdfunding. Je to v podstatě financování drobnými částkami od různých lidí, kterých je většinou přes sto. Není to nic nového, je to jen novodobý výraz. Ale co se změnilo, je možnost propagovat svou sbírku hromadně přes internet mezi spoustou lidí,“ popisuje crowdfunding Michal Hudeček, managing director společnosti Maintop Businesses.
V zahraničí rostou crowdfundingové stránky jak houby po dešti
V zahraničí se crowdfundingu daří. Stránky, na kterých můžete žádat o peníze pro realizaci svých nápadů, rostou jako houby po dešti. Přitom platí, že čím víc informací o projektu uvedete, tím větší máte šanci na úspěch. Jednou z nejznámějších crowdfundingových základen je americký Kickstarter.
U nás však zatím většina pokusů o podobnou platformu skončila neúspěchem. Naučit konzervativní Čechy kolektivnímu financování se proto rozhodli dva Britové. Před půl rokem spustili spisovatel Conrad Watts a hudebník Joe Wakeford nové webové stránky fondomat.cz. „Pracuji s muzikanty a potkal jsem hodně lidí, kteří mi říkali, že by chtěli nahrát desku a propagovat ji, ale nemají peníze. Třeba v Americe nebo Anglii existuje možnost crowdfundingové stránky. V Česku nic podobného není,“ popisuje vznik nápadu Wakeford.
Nová šance pro kreativní lidi a neziskovky
Crowdfunding otevřel kreativním lidem dveře do úplně nového světa. Byl velmi úspěšný v USA i ve Velké Británii, kde využívá crowdfunding jako jeden ze zdrojů příjmů víceméně každá charitativní organizace. „Když jsme to viděli, řekli jsme si, že je čas, aby východní Evropa a hlavně Česko dostalo také podobnou příležitost. A proto jsme začali podnikat,“ dodal Wakeford.
Na stránku se už zapsalo několik set projektů, ale zatím žádný nedosáhl svého finančního cíle. I reakce samotných uživatelů se různí. „Metodu financování pomocí crowdfundingu jsme se pokusili využít s myšlenkou případného oslovení podporovatelů památek, na které jinak neumíme zacílit,“ vypráví Tomáš Brabec ze sdružení Zlenice. Přestože se sdružení už 13 let stará o zříceninu hradu, na větší opravy peníze nemá.
„Myšlenka crowdfundingu je patrně dobrá, ale ten skutečný dopad na provozní i investiční náklady je v současné době minimální. V tak konzervativní společnosti, kterou je Česko, kde spousta občanů neváhá mít bankovní účet u jednoho bankovního domu a nestará se, jaké jsou z toho výhody či nevýhody, je to velmi obtížné,“ myslí si Brabec.
Jiné projekty si ale crowdfunding chválí. „Zatím jsme na stránku dali odkaz na náš facebookový profil a požádali o peníze. Lidé nám začali hned posílat drobné částky. To je fantastické. Vyděláváme, aniž bychom hnuli prstem,“ popisuje projekt Lindsay Taylorová, ředitelka Divadelní společnosti.
Podstatou je sdílet projekt s co nejvíce přáteli
Podstatou crowdfundingu je totiž sdílení projektu s co největším počtem vašich kontaktů. „Nefunguje to tak, že dáte projekt na internet a žádáte o peníze cizí lidi. To je asi nejčastější chyba. Fondomat.cz není stránka pro investory. Hlavní myšlenka naší platformy je, že oslovíte vaše známé z různých sítí jako facebook, google+, twitter, linked-in. Všechny ty lidi už znáte a oni vám důvěřují,“ říká Wakeford. Někdo možná navštíví naši stránku jen tak ze zvědavosti. Většina lidí je ale pozvaná tvůrcem některého z projektů.
Jestli se dvojici Britů podaří přesvědčit Čechy o výhodách crowdfundingu, ukáže tento rok. A tak zatímco americký Kickstarter oslaví třetí narozeniny, u nás se podobné stránky teprve derou porodními cestami. Jejich budoucnost je nejistá. „Doufám, že změníme lidem život. Změníme komunitu. Nemůžeme se dočkat, až uvidíme, že se něco skutečně pohnulo. Třeba škola, která měla být zavřena, nakonec přežije díky crowdfundingu. Na to se těšíme – na změny v komunitě, které nastanou jen díky jediné stránce.“