Macao - Ještě nedávno skomírající české sklářství nyní oživují úspěchy firem, které se dokážou prosadit na exotických trzích. Příkladem je třeba severočeská Preciosa. Ta s luxusními lustry boduje u zákazníků hlavně v asijských zemích.
Čeští skláři ohromují Asii luxusním křišťálem
Návštěvníci kasina v čínském Macau se mohou každou půlhodinu potěšit dílem českých sklářů. Za vodní záclonou se tu objevuje Diamant štěstěny, klenot ve tvaru broušeného diamantu. Obrovský lustr váží skoro deset tun a obsahuje přes 60 tisíc křišťálových perel a skleněných kamenů. Pro českou firmu se jednalo o obchod za miliony dolarů. Preciose se přitom v Asii dařilo už dříve. „My jsme realizovali první projekt již v roce 2004 pro stejného klienta,“ říká ředitel zastoupení Preciosy v Hong Kongu Vojtěch Malina.
Podle předsedy představenstva firmy Radana Haiblíka se v současné době Preciose daří shánět zakázky zejména do luxusních objektů. Cesta k úspěchu pak vede právě přes nápaditá, často velmi složitá řešení.
České sklářství má velmi dobrý zvuk i ve vzdálených zemích. Zájem je z východní Asie, Blízkého východu, ale třeba i z Jižní Ameriky. Do celého světa jen vloni vyvezli zboží za více než 36 miliard korun. Sklářství v Česku však v posledních letech prošlo vážnou krizí. Od roku 2005 se počet zaměstnanců sklářských firem snížil skoro o polovinu na dnešních 19 tisíc lidí.
Jaroslav Seifrt, ředitel, Crystal Bohemia
„Každé teritorium má svůj styl. Na druhou stranu třeba Dálný východ a Japonsko nechtějí nějaký design, chtějí český design.“
Skláři ale nemají moc velkou radost ze skla z Asie dováženého. „Soupeříme s dodávkami nebo s konkurencí z východní Asie, kde nejsou tak dodržována pravidla hospodářské soutěže, kde bezpečnost, ekologie, životní prostředí výrobcům nic neříká,“ uvádí prezident Asociace sklářského a keramického průmyslu Petr Mazzolini.