Praha – Ministerstvo dopravy chtělo původně smlouvu s nájemcem českého přístavu v Hamburku vypovědět. Teď ale mluví jinak – s tuzemskou firmou Eko Logistics chce na obnově území spolupracovat, uvedl mluvčí rezortu Zdeněk Neusar. Po letech chátrání chce český stát svůj hamburský přístav zrekonstruovat, což by ho mělo vyjít na 100 až 150 milionů korun.
Česko otáčí: S opravou hamburského přístavu nám pomůže nájemce
Záměr přístav opravit a ve spojitosti s tím také vypovědět smlouvu nájemci zveřejnil úřad na konci dubna, firma ale obratem po státu požadovala odškodnění. „Nejlepším řešením by byla kompromisní modifikace stávající smlouvy, která by umožňovala splnění cílů státu i soukromého pronajímatele,“ uvedl Neusar. Stále ale podle něj platí, že ministerstvo dopravy smlouvu se společností, zaměřenou především na přepravu odpadů pro další průmyslové zpracování, považuje za nevýhodnou. Samo ji přitom před dvěma lety uzavřelo a od firmy z Týnce nad Labem ročně inkasuje zhruba pět milionů korun.
Podle jednatele Eko Logistics Jana Smetany by měla společnost v nejbližší době ministru dopravy Danu Ťokovi (nestr. za ANO) představit vlastní plán obnovy přístavu. Nejde přitom prý jen o vize, společnost má už dohodnuté participující české firmy, které mají zájem přístav využívat. Zároveň podle Smetany není potřeba do území, které bude Česku patřit z valné většiny jen do roku 2028, investovat tak masivně, jak plánovalo ministerstvo dopravy.
Přístav může podle Smetany začít jako logistické centrum fungovat i po méně ambiciózních úpravách a splní tím všechny požadavky ministra Ťoka, tedy aby území sloužilo českým firmám a naplňovala se Versailleská dohoda. První kolo oprav už bylo zahájeno – má odstranit havarijní stav budov a dalšího vybavení, do něhož český stát posledních patnáct let vůbec neinvestoval. Tyto opravy vyčíslil resort dopravy na patnáct milionů korun.
Zlatá éra českého přístavu je pryč
Pro české firmy zajišťující říční přepravu už není Hamburk tak důležitým přístavem jako dřív. Potvrzují to i oficiální čísla – zatímco v osmdesátých letech tudy prošlo 2 až 2,5 milionu tun zboží ročně, loni to bylo jen půl milionu tun. „Celý proces odbavování lodí a zboží se změnil vstupem ČR do EU. To, že se do českého přístavu neinvestovalo, ale také mělo vliv na odliv lodí,“ míní jednatel Evropské vodní dopravy – Speed Lukáš Hradský.
Přístavní území České republiky v Hamburku tvoří takzvaný Sálský přístav (Saalehafen) o rozloze 21 000 metrů čtverečních a Vltavský přístav (Moldauhafen) o rozloze 3000 metrů čtverečních. Sálský a Vltavský přístav byly v roce 1929 na základě Versailleské smlouvy na 99 let, tedy do roku 2028, propůjčeny Československu. Ve stejném roce navíc Československo koupilo území o rozloze 8000 metrů čtverečních označované jako Peutský přístav (Peutehafen). Od roku 1993 všechny tyto plochy spravuje Česká republika.
Vypovězení smlouvy? Chceme odškodnění
Eko Logistics má kompletně celý areál českého přístavu v Hamburku pronajatý do roku 2022. Po státu chtěla proto požadovat minimálně vrácení investic, které do areálu sama vložila a které se pohybovaly v řádu milionů korun. Rovněž požadovala náhrady za nákup lodí pro převážení železného šrotu.
V současnosti je areál českými rejdaři využíván jen velmi zřídka, což je dáno tím, že jej stát nechal celou řadu let chátrat. Samo ministerstvo dopravy uvedlo, že poslední investice do údržby a oprav jsou staré patnáct let. Úřad původně po vypovězení smlouvy s Eko Logistics plánoval území pronajímat sám prostřednictvím Ředitelství vodních cest.