Praha - Obavy z dopadů ekonomické krize na trh s uměním se nepotvrdily. Rok 2009 byl pro české aukční síně mimořádně úspěšný. Investoři a sběratelé utratili loni na aukcích téměř tři čtvrtě miliardy korun. Zástupci aukčních síní přitom čekali, že trh bude stagnovat. Řada lidí zřejmě hledala alternativní způsob, kam uložit peníze. A umění se v té chvíli jevilo jako dobrá investice. V loňském roce se ale z hlediska celkového počtu prodaných děl prodalo méně než o rok dřív. Český aukční rekord je 26 milionů korun za dílo Františka Kupky. Poslední světový aukční rekord je potom 65 milionů liber za sochu Alberta Giacomettiho.
Češi v období recese investovali do umění
„Zástupci aukčních síní předpokládali, že rok 2009 bude stejný jako rok 2008, možná o trochu slabší. Nakonec překvapivě ten trh povyrostl o více než 90 milionů,“ řekl Jan Skřivánek, šéfredaktor Art&Antiques. Nástup nových investorů byl podle něj jedním z projevů krize. „Nevěděli, kam jinam uložit peníze,“ prohlásil Skřivánek. Ostražitější ale byli kupující, kteří nemají zájem o díla v hodnotě milionů – počet prodaných děl je tedy nižší než loni.
Podle odborníka na výtvarné umění Michala Šimka má český trh své kvality. „Zdá se, že opravdu zákazníci začínají pečlivě vybírat. Zvažují každý jednotlivý nákup velice důsledně, a to tomu trhu jedině přispívá,“ míní Šimek. Trh s uměním roste zejména díky zájmu o milionová díla. Ceny nejdražších obrazů stoupají nejrychleji. Naopak střední a nižší části trhu stagnují.
Martin Kodl, Galerie Kodl:
„Zhruba třicet let sleduji trh a za tu dobu byl rok 2009 nejlepší, který jsem kdy zažil.“
Změnil se i přístup kupců. Tradiční sběratelský postup od menších k dražším položkám vystřídal zájem přímo o nejdražší díla na aukcích. „Je těžké dělat jasnou hranici mezi sběratelem a investorem. Domnívám se, že každému sběrateli, který se především motivuje při prodeji srdcem, záleží na tom, aby se zhodnocovaly jeho finanční prostředky. Takže je zároveň investorem,“ podotkla Mária Gálová, ředitelka Dorothea.
Loňský rok byl zlomový i pro český surrealismus. Za rekordní částku více než 23 milionů korun se vydražil obraz malířky Toyen - Spící. Zájem o její díla navzdory rekordním vyvolávacím cenám neklesá. Potvrdila to i letošní dubnová dražba jejího obrazu Zbytek noci. Nový majitel zaplatil včetně aukční provize téměř 16 milionů korun. Sběratelé neváhají utratit na českých aukcích vysoké částky za díla Emila Filly, Jindřicha Štýrského, Jana Zrzavého nebo Václava Špály.
Vysoké ceny motivují majitele obrazů díla prodávat
Noví kupci a vyšší ceny na trhu s uměleckými díly přinesli širší a kvalitnější nabídku. Vysoké ceny motivují dosud zdrženlivé majitele obrazů prodávat. Rekordní částky jsou pak výsledkem boje zájemců o ceněné dílo na aukcích. „Předpokládáme, že nastane něco jako sekundární cyklus prodeje. To znamená, že i ti, kteří před 5, 10 lety nakupovali, tak budou mít tendenci postupně se věcí zbavovat. Zkvalitňovat své kolekce, prodávat to, co se jim už nelíbí, zase si kupovat nové věci. Takže spíše bych čekala tu opačnou tendenci, že trh s uměním se bude více točit,“ řekla Gálová.