Praha - Zájem Čechů o nákupy v outletech letos rychle roste. O růstu návštěvnosti a obratu současných center vypovídají výsledky z prvního pololetí. Nyní se navíc obchody snaží nalákat zákazníky dalšími slevami, ke kterým prodejci sáhli kvůli nepřízni počasí. Právě počasí je také důvod, proč například v Německu začal letní výprodej o týden dřív.
Češi mají čím dál více v oblibě outletová centra
Návštěvnost pražského outletového centra Fashion Arena se za prvních šest měsíců letošního roku zvýšila meziročně o 12 procent, obrat pak vzrostl o čtvrtinu. Kromě značkového oblečení vzrostly i prodeje kosmetiky nebo domácích potřeb. Centrum se během letních výprodejů snaží nalákat zákazníky až na osmdesátiprocentní slevy.
Do outletového centra Freeport v Hatích u Znojma zavítalo v prvním pololetí o tři procenta návštěvníků víc, tržby obchodů vzrostly o 2,5 procenta. „Nejúspěšnějším měsícem byl letos květen, kdy návštěvnost vzrostla o 17 procent,“ uvedl ředitel centra Jan Prochazka. Zájem lidí o zlevněné značkové zboží roste navzdory zhoršující se ekonomické situaci. „Lidé se nesnaží šetřit na celkovém nákupu, o čemž svědčí fakt, že částka, kterou jednotlivec v našem centru utratí, roste,“ řekla marketingová manažerka Fashion Areny Iva Janovská.
Martina Drtinová, poradenská společnost Incoma GfK:
„Český zákazník ani ve zhoršené ekonomické situaci nerezignuje na nákup značkového zboží, věnuje však úsilí tomu, aby jej získal v akci či slevě - a proto jsou outlety ideálním místem.“
ČR podle odborníků zatím zaostává za západní Evropou či Polskem
V Česku jsou zatím jen dvě outletová centra. Na podzim roku 2014 by v tuzemsku mělo být otevřeno další velké outletové centrum. Vyrůst by mělo u Hladkých Životic poblíž Nového Jičína. Designer Outlet Village Moravia má mít v první fázi 60 obchodů a prodejní plochu skoro 12 tisíc metrů čtverečních. Výstavba dalších plánovaných projektů, například pražské Galeria Moda nebo outletového komplexu u Lokte na 66. kilometru dálnice D1, nabrala značná zpoždění. Potenciál pro outletové nákupy je v České republice podle Drtinové z Incoma GfK velký. Dokazuje to i relativně velký podíl zákazníků, kteří pravidelně vyjíždějí za nákupy do outletů za hranicemi.
Letní výprodej v Německu začal kvůli nepříznivému počasí dřív
Oficiálně začíná v Německu letní výprodej až příští pondělí, mnoho tamních obchodů ale snížilo ceny letního sortimentu už nyní. Na vině je nepříznivé počasí, kvůli němuž jde podle prodejců sezonní zboží špatně na odbyt. Za pár týdnů musí navíc na jeho místo v regálech přijít podzimní a zimní kolekce. Některé obchody tak nabízejí slevy až 80 procent.
„Obchody jdou špatně,“ potvrdil deníku Berliner Morgenpost místopředseda Spolkového svazu textilního maloobchodu (BTE) Siegfried Jacobs. V regálech podle něj zůstávají ležet šaty, kraťasy i trička, kterých se prodejci snaží zbavit výraznými slevami. „Móda vyjde v současnosti velmi levně. Slevy jsou už nyní mnohem vyšší než ve stejném období v loňském roce,“ dodal Jacobs. Ve výlohách obchodních pasáží lze skutečně v těchto dnech vidět nabídky slev 50, 70 i 80 procent. Další snížení cen lze podle Jacobse navíc očekávat od 23. července, kdy v zemi oficiálně začne tradiční dvoutýdenní letní výprodej.
Letní výprodej byl spolu s tím zimním na konci ledna dlouhá desetiletí ve Spolkové republice ze zákona povinný. To sice už přes deset let neplatí, i přesto se k němu každý rok dobrovolně připojují asi tři čtvrtiny prodejců. Podobné číslo očekává Svaz německého maloobchodu (HDE) i letos a předpokládá, že v průměru obchodníci ceny sníží o 70 procent.
Výraznější slevy lze podle HDE očekávat u módního zboží. „Ceny džínsů a triček půjdou dolů. Ty se letos moc dobře neprodávají,“ citoval deník Bild představitele svazu Stefana Hertela. Podle ankety listu mezi velkými řetězci se zákazníci mohou těšit i na výrazně zlevněné plavky, letní šaty, šortky, boty, sportovní oblečení nebo kožené zboží. Obchodní domy Galeria Kaufhof zase chtějí podle Bildu utrácení chtivé Němce a cizince nalákat na akci „Kupte tři věci, ale zaplaťte jen dvě“.