Sofie - Bulharsko je jednou z nejchudších zemí Evropy, ale jeho ekonomika roste díky čínským investicím. Čínské firmy sázejí na automobilový průmysl, zemědělství a stavebnictví a postupně se stávají nepostradatelnou součástí bulharské ekonomiky.
Bulharská ekonomika roste díky čínským investicím
První čínská továrna na území EU je v Bulharsku
Firma Great Wall Motors otevřela na severovýchodě Bulharska závod na výrobu automobilů a stala se tak první čínskou společností, která zahájila výrobu na území Evropské unie. Továrna stojí u města Loveč na severu Bulharska a vyrábí své vlastní modely. Nejlevnější z nich vyjde zhruba na 200 tisíc korun. Výrobní kapacita závodu se má z původních 2 000 aut ročně do dvou let zvýšit na 50 tisíc vozů.
„Great Wall začala výrobu teprve nedávno. Auta jsou nyní dostupná pouze v Bulharsku a Makedonii. Ale chceme v co nejkratším čase vyvážet, nejdříve do jihovýchodní Evropy a poté na zbytek kontinentu. Je tu silná konkurence, ale doufáme, že prorazíme,“ konstatoval Fred Pleitgen, komentátor CNN.
Firma chce nalákat především na nízkou cenu, a jak tvrdí zástupci společnosti, nebude to na úkor kvality. „Děláme skvělé výrobky vysoké kvality. Můžu říci, že naše výrobky nejsou horší než evropské nebo japonské,“ tvrdí obchodní ředitel společnosti Ivo Deckov. Čínská auta vyráběná v Bulharsku nesou označení „vyrobeno v EU“, což bylo pro Great Wall klíčové kvůli clům.
Bulharsko je pro Čínu vstupní branou do Evropy
Tato automobilka je nejvíce viditelnou čínskou investicí v Bulharsku, ale není jedinou. Čínské firmy investují také v zemědělství a energetice. Bulharská vláda uvedla, že se čínské investice v minulém roce zvedly o 40 milionů eur (cca 1,1 milardy korun). Přední ekonomičtí experti hovoří o tom, že Bulharsko se stává pro Čínu vstupní branou do Evropské unie.
Ceny práce a energií jsou v Bulharsku velmi levné. Umožňují proto vyrobit dobrou kvalitu za příznivou cenu. Budoucnost čínských investic tak záleží na tom, zda tato symbióza bude fungovat.