Singapur – Americký výrobce letadel Boeing podepsal svou dosud největší zakázku na dodávku civilních letadel v historii. Kontrakt s indonéskou leteckou společností Lion Air má podle katalogových cen hodnotu 22,4 miliardy dolarů (428 miliard korun). Dnes to oznámil Boeing na letecké výstavě v Singapuru.
Boeing podepsal největší zakázku, Indonésii dodá 460 letadel
Největší indonéský přepravce si objednal 230 letounů, z toho 201 úsporných strojů 737 MAX a 29 letadel plánované nové generace 737-900 ER. Firma bude mít také opci na koupi dalších 150 letadel Boeing.
Rozsáhlou zakázku Indonésie oznámila už v listopadu během návštěvy amerického prezidenta Baracka Obamy v zemi. Evropský výrobce Airbus tehdy obvinil Spojené státy z vyvíjení politického tlaku na zajištění zakázky. Svou až dosud největší civilní zakázku Boeing oznámil v prosinci, kdy si u něj americký nízkonákladový přepravce Southwest Airlines objednal 208 letadel Boeing 737 v katalogové ceně 19 miliard dolarů. Transakce překonala jen měsíc starou zakázku na 50 širokotrupých strojů modelu 777 za 18 miliard dolarů od arabské letecké společnosti Emirates, oznámenou na listopadové mezinárodní letecké výstavě v Dubaji.
Singapurská přehlídka zažívá úspěch
Podle organizátorů singapurské přehlídky bude letošní ročník ještě úspěšnější než ten loňský, kdy aerolinky uzavřely dohody zhruba za 10 miliard amerických dolarů. „Představíme 900 vystavovatelů z více jak 50 zemí světa. K vidění bude i pavilon s ukázkou bezpilotních systémů, o které je v současnosti velký zájem,“ uvedla Marilyn Ho, mluvčí Airshow.
Kromě stíhačky F15 singapurské armády uvidí diváci právě nejnovější Boeing 787. Dlouhou dobu jej provázely potíže – opožděné dodávky, problémy s trupem nebo těsněním. Podle společnosti je ale už všechno vyřešeno. „Na úspěch letadla by to mělo mít jen malý dopad. Má celou řadu předností – nízkou spotřebu paliva, skvělý interiér, unikátní LED osvětlení, oproti konkurenci A380 až o polovinu větší okna. Takže to dává letu opravdu jiný pocit,“ řekl Mark Jenks, viceprezident pro rozvoj 787.
Do konce příštího roku firma plánuje, že měsíčně vyrobí deset 787. Teď jsou to dva. S konkurenčním Airbusem a jeho A380 ale soupeřit nechce. „Je to opravdu jiný trh. A380 je určena pro velmi specializovaný trh. Existuje jen několik leteckých společností, které skutečně potřebují tak velké letadlo. 787 naopak zaútočí na samé srdce leteckého trhu, kde je sice větší konkurence, ale je zase flexibilnější a potřebuje více strojů,“ řekl Jenks.