Blitz Buggy byl předchůdcem slavného Jeepu

Washington – Nejlegendárnějším terénním vozidlem je bezpochyby Willys MB, známý také jako Jeep. Stal se jedním ze symbolů americké armády během druhé světové války a i v dalších konfliktech. Jednoduchý vůz schopný jet cestou necestou se těšil velké oblibě nejenom mezi vojáky, ale po skončení konfliktu i mezi civilisty. Díky tomu se název Jeep stal synonymem pro jakýkoliv off-roadový automobil. Jeho předchůdce, který se mu velmi podobal, vyrobila firma bantam 21. září 1940.

Americká armáda zvažovala vývoj lehkého průzkumného vozidla již od 30. let 20. století, avšak v té době to nebylo ještě urgentní. To se ovšem změnilo po vypuknutí války v Evropě, americká pěchota nutně potřebovala jednoduchý automobil s dobrou průchodností terénem. V půlce července 1940 proto byla vyhlášena soutěž na vůz pro tříčlennou posádku s pohonem všech kol. Výzva byla zaslána 135 americkým výrobcům, kteří měli pouhých 11 dnů na předložení nabídky a sedm týdnů na dodání prototypu. Šibeniční termín většinu potenciálních dodavatelů předem odradil, takže do soutěže vstoupily pouze automobilky Ford, Willys-Overland a American Bantam Car Company.

Podmínky stihla pouze poslední jmenovaná firma. Její vůz přezdívaný „Blitz Buggy“ začala armáda zkoušet koncem září 1940. S výsledky testů byla spokojena, ale panovaly obavy, že vítěz nedisponuje potřebnou výrobní kapacitou. Proto armáda Fordu a Willys-Overlandu prodloužila lhůtu na dokončení vlastních modelů. Obě konkurenční firmy navíc získaly přístup k technické dokumentaci vozu Bantamu.

Armáda se nakonec rozhodla šalamounsky, nakoupila po 1 500 vozech od každého výrobce. V létě 1941 ale vypsala rozhodující zakázku na 16 000 aut, kterou vyhrála společnost Willys se svým modelem MB. Jak auto přišlo k názvu Jeep, není zcela jasné. Podle jedné teorie vznikl z označení GP (v angličtině čteno „dží pí“), které nesly vozy původní Fordovy konstrukce. Další badatelé odkazují na kreslený seriál o Pepku námořníkovi, v němž vystupovala postavička Eugene the Jeep. Zvířátko neurčité rasy vynikalo svou obratností a schopností dostat se z každé šlamastiky, stejně jako legendární teréňák. Třetí hypotéza za zdroj považuje slangový výraz „jeep“, kterým vojáci označovali podivně vyhlížející a nevyzkoušené součásti výzbroje.

Jeep se však v tvrdých bojových podmínkách osvědčil. Armáda proto nakupovala tato auta ve velkém a dohromady bylo vyrobeno kolem 650 000 Willysů MB a jejich identických dvojčat, Fordů GPW. Po skončení druhé světové války se džípům otevřela cesta mezi běžné zákazníky. Civilní verze šla dobře na odbyt nejenom v USA, ale i v řadě dalších zemí, kde se licenčně vyráběla ještě dlouho po válce. Také americká armáda začala džíp nahrazovat zcela novým vozem až na konci 50. let.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...