Až pětkrát dražší - NKÚ podtrhuje bolavé místo české dopravy

Praha – To, co se zdaleka ne jen v kuloárech dopravních úřadů dlouhodobě ví a útrpně snáší, dnes potvrdil Nejvyšší kontrolní úřad. V Česku je zvykem stavět silnice velmi draze a velmi pomalu – dosud se ale jen odhadovalo, do jaké míry. Kontroloři ve své studii z let 2008 až 2012 určili možnost ušetřit na dopravních stavbách zhruba pětinásobně. Podle výsledků navíc tuzemské vozovky rostou zbytečně pomalu. Že v Česku není zvykem s budováním vozovek nikterak spěchat, aktuálně zjistil i štáb ČT – a to dokonce v místě, kde se efektivita stavbařů nyní sleduje asi nejvíce.

Kontrolní úřad se rozhodl prověřit 74 staveb za 215 miliard korun a podrobně zkontroloval také 29 jednotlivých akcí za 83 miliard korun. Tato čísla nemusí mnoho napovídat, dokud je neporovnáme se zahraničím. Nabízí se tolik vychvalované Německo s kvalitními dálnicemi. Například ta v blízkosti Berlína prošla úplnou rekonstrukcí loni a její povrch tvoří speciální asfalt tlumící hluk od pneumatik. Jeden takový kilometr vyjde v Německu na 260 milionů korun. Nyní srovnání od NKÚ: za průměrný český kilometr (například na D1 jde o směs cementobetonu) se zaplatí 355 milionů, tedy zhruba o 100 milionů více.

Podle dopravních expertů přitom ale příčinou není například cena materiálu. Ta je totiž na trzích srovnatelná. „Ceny cementu i asfaltových pojiv se určují globálně. Práce je v Česku levnější. Do ceny na kilometr dálnice se ale počítá i řada doprovodných staveb, je otázka, jestli se v Německu dělají,“ komentoval odborník na silniční stavby z ČVUT Jan Valentin.

Větší než nutné množství peněz ale podle kontrolorů stejně přiteče do projektů už při jejich přípravě. Běžně ceny narostou i v desítkách procent. Za kilometr dálnice proto celkově i včetně výkupu pozemku stát v průměru zaplatí až 416 milionů. „Velký prostor k úsporám je už v rámci územního a stavebního řízení, kde rostou náklady nejvíc,“ uvedla mluvčí NKÚ Olga Málková. Vyšší účty ovlivňují i požadavky buď na dodatečné zařazení stavebních objektů, jako jsou třeba přípojky či křížení, nebo na úpravu už naplánovaných stavebních objektů.

Zdeněk Žák, ministr dopravy:

„Náš stát do dnešního dne motivoval všechny k tomu, aby předražovali. Pokud projektant dostane zaplaceno podle objemu stavby, nesmí se nikdo divit, že z mnoha nabízených variant vybere tu nejdražší. My navrhujeme jediné: pojďme zaplatit všem možná trochu více, ale za to, že nám budou ty stavby zlevňovat tak, jak je to zvykem v ostatních civilizovaných státech… Chceme motivovat všechny, aby vydělávali na tom, že se budou chovat prospěšně.“

Silniční síť po česku: Když draze, tak pomalu

Výstavba silnic a dálnic se podle kontrolorů neúměrně prodlužovala. Od schválení investičních záměrů po dokončení stavby uplyne v Česku nejčastěji 12 let. Ve stavebních a územních řízeních jsou také procesní vady, kvůli nimž je mohou jejich účastníci často a opakovaně napadat – a to vede podle NKÚ k dalším průtahům. Náklady ale rostou i v době samotné výstavby komunikací. Kontroloři zjistili, že u 13 staveb došlo k 920 změnám, kvůli nimž stavební náklady stouply o téměř 2 miliardy korun. Nepředvídatelné vícepráce se přitom na této sumě podílely jen z menší části.

Právě dodatečný nárůst cen kvůli neodhadnutému penzu práce stál za sporem ministerstva s firmou OHL ŽS, která odmítala pokračovat v modernizaci D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Ministr Žák tehdy dokonce vyhrožoval možnou výpovědí smlouvy. Situaci se nakonec podařilo vyřešit, ale propříště bude nutné každou vícepráci předem projednat, schválit i vyúčtovat. Jak firma s výhrůžkou naložila a zda práce pokračují, se ke konci července byly přímo v úseku podívat i kontrolní týmy.

Jak aktuálně pokračují práce i na ostatních opravovaných úsecích D1, v pondělí zmapovala ČT. Například na sedmikilometrovém úseku Šternov–Psáře bylo 18 stavbařů – většina z nich v daný moment nevyvíjela přílišnou aktivitu. Téměř deset kilometrů dlouhý úsek z Lokte do Hořic nabídl podobný obrázek – na místě téměř nikdo nepracoval. Dělníků zde štáb napočítal přesně devět.

František Lehovec, expert ČVUT:

„Na počtu zaměstnanců nezáleží. Rozhodující je to, aby čas, který byl vymezen na jednotlivé postupné etapy, byl plněn. V některém úseku může být pět lidí přiměřeně.“

Na opravovaném úseku Jeníkov–Jihlava dlouhém osm a půl kilometru se v pondělí pohybovalo nejvíc pracujících - 31. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic by měl být počet dělníků v řádu desítek na každém opravovaném úseku. „Nemusí být všichni vidět,“ vysvětluje.

Dálnice
Zdroj: ISIFA/Sean Gallup/Getty Images

NKÚ: Docházelo k porušování zákona 

Kontroloři prověřili i 38 veřejných zakázek za 6,4 miliardy korun. Porušení zákona zjistili u 21 z nich za celkem 4,3 miliardy korun. ŘSD například u 11 akcí zadalo vícepráce ve výši 5 až 29 procent z původní ceny. Tyto vícepráce přitom zadalo původnímu dodavateli bez zadávacího řízení a v některých případech i bez písemné smlouvy. Hned dvakrát pak ŘSD porušilo zákon o veřejných zakázkách v případě smlouvy na poradenské služby za 100 milionů korun. Jednak zadalo zakázku v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by k tomu byly podle zákona splněny všechny podmínky, jednak ŘSD zakázku vypsalo tak, že ji mohl získat jen jeden dodavatel.

Síť dálnic bude tímto tempem hotová za 32 let 

Síť dálnic a rychlostních silnic měla být podle koncepčních materiálů ministerstva dopravy z devadesátých let už dostavěna. Pokud vše půjde tak jako dosud, bude dokončena za 32 let a bude to stát 520 miliard korun, což je o 64 procent víc, než se předpokládalo v roce 1999. Je to mimo jiné způsobeno nedostatky v koncepční a řídící činnosti ministerstva dopravy.

Od roku 2007 nemá Česká republika žádný závazně schválený střednědobý ani dlouhodobý koncepční materiál, který by vymezil priority a naléhavost dokončení jednotlivých staveb v závislosti na dostupných finančních zdrojích. Současný systém financování vedl k tomu, že ŘSD zahajovalo přípravu i samotnou výstavbu projektů, aniž by na jejich dokončení mělo zajištěné peníze. Navyšování nákladů pak celý problém jen umocnilo.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 3 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 15 hhodinami

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
včera v 20:31

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
včera v 13:39

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025
Načítání...