Praha - V létě se množí spanilé jízdy a přehlídky starých aut. Ve čtvrtek se jedna konala v Praze, dnes se sešli příznivci amerických "dědečků" automobilů v Brně. Dát dohromady funkčního veterána je mnohdy záležitostí na mnoho let. Staré automobily ovšem nejsou pouze životní vášní, ale často také velmi dobrou investicí.
Automobiloví veteráni můžou být dobrou investicí
Za veterána je považováno jakékoliv auto, které vyjelo z výrobní linky nejpozději v roce 1979. „Slušný veterán se dá pořídit od 300 tisíc korun. Samozřejmě to je veterán, kterého se vyrábělo velké množství,“ říká Josef Štangl, předseda představenstva Auto Štangl.
Kupec pro vůz takové ceny se v Česku hledá špatně, ale zbohatnout se na starých automobilech a motorkách přesto dá, pokud má člověk dost trpělivosti. Jak na to, prozradil Josef Čáp z Veteran Salonu: „Můžete koupit motocykl za pět tisíc. Když do toho dáte svoji práci, která už je dražší, za 20 až 50 tisíc to zrenovujete a můžete to prodat třeba za 80 tisíc.“
„Nebo jsou auta, která jsou mnohem cennější v původním stavu. Mohly mít třeba slavného majitele a ani se nerenovují a nechají se malinko orezlé,“ uvádí jinou možnost, jak zacházet s veteránem František Vahala z Auto7.
Odborníci se shodují, že dobrou investicí je téměř jakýkoliv předválečný čtyřtakt, nebo mnohá zahraniční auta. Pořízení takového vozu je sice dražší, jeho prodej je ale posléze lukrativnější. Například nový lak může hodnotu automobilu až zněkolikanásobit.
Na veteránech ale zřídka vydělávají jednotlivci. Zisk mají z renovování starých vozů spíše specializované dílny, které zákazníkům automobil upraví přímo podle přání. „K tomu, abyste zrestaurovali veterána, musíte počítat podle stavu zachovalosti tak 1500 až 2000 hodin práce,“ uvedl majitel veterána Josef Bek.