Praha – Stát chtěl ochránit lidi, kteří si berou spotřebitelský úvěr, před nekalými praktikami úvěrových firem. Novelou zákona jim ale paradoxně ublížil. Myslí si to alespoň Česká leasingová a finanční asociace. Na leasing se totiž stejně jako na běžný úvěr vztahuje ustanovení, které dává spotřebitelům možnost do čtrnácti dnů odstoupit od smlouvy. Protože ale auto nelze po čtrnácti dnech na rozdíl od peněz vrátit v původním stavu, hrozí právní spory mezi spotřebitelem a poskytovatelem leasingu. Většina velkých leasingových společností z obavy ze soudů proto přestala od ledna tento produktu běžným občanům, kteří nepodnikají, nabízet.
Auto na leasing? Nepodnikatelé nejspíš ostrouhají
Chcete si koupit auto a nemáte dost peněz? Od ledna je u tří ze čtyř velkých hráčů na trhu leasing minulostí. Místo toho klientům nabídnou spotřebitelský úvěr, který vyjde většinou dráž. Pokud tímto způsobem zákazník nový vůz financovat nechce, ostrouhá, anebo musí začít podnikat. Na podnikatele se totiž čtrnáctidenní lhůta na odstoupení od smlouvy nevztahuje.
„Od ledna 2011 neposkytujeme finanční leasing vozidel pro spotřebitele. Důvodem je skutečnost, že nová legislativa nepamatuje na specifika finančního leasingu a umožňuje spotřebiteli odstoupení od smlouvy i poté, kdy leasingová společnost od dodavatele vozidlo koupí,“ potvrdil mluvčí ČSOB Leasing Jan Dryák. Stejné je to i u UniCredit Leasing, společnost ŠkoFIN, která je jedničkou na českém trhu ve financování automobilů, sice leasing stále nabízí, jeho poskytování ale omezila. Fakticky financuje přes 80 procent obchodů formou úvěru a hodlá tento podíl nadále zvyšovat.
Spotřebitel vrací auto, které ztratilo na hodnotě
Česká leasingová a finanční asociace poukazuje na to, že nový zákon nezohledňuje specifika tohoto produktu. A chce usilovat o jeho změnu. Spotřebitel, který se rozhodne odstoupit od smlouvy, totiž po dvou týdnech vrací výrobek, který ztratil až čtvrtinu své původní hodnoty.
„On už není schopen vrátit auto v původním stavu, tzn. bez registrace a nepoužité. Tím se obě strany vystavují velkému právnímu riziku, jak následně ten vztah vypořádat,“ řekl ČT24 předseda asociace Jiří Matula.
Leasingovým společnostem vymazání finančního leasingu pro nepodnikatele z jejich portfolia, příliš neublíží, nemělo v něm totiž velkou váhu. Spotřebitelé ale přijdou o důležitý způsob, jak financovat nákup nového auta. Za první tři čtvrtletí loňského roku poskytovatelé leasingu touto formou lidem půjčili přes 28 miliard korun.
Leasing se přežil
Ne všichni ale vidí v konci leasingu velký problém. Třeba autobazar AAA Auto tvrdí, že v poslední době už stejně dávali zákazníci přednost úvěru. „V loňském roce jsme měli podíl u leasingových produktů méně jak jedno procento,“ uvedl ředitel finančních služeb společnosti AAA Auto Jáchym Knedlhans.
Největší boom zažil leasing v 90. letech, kdy byl takřka jedinou možností, jak rychle získat nové auto. Jeho takřka 100procentní podíl se ale postupem času snížil na úroveň mezi 10 a 20 procenty.