New York - Téměř polovina Američanů má strach z nekončící krize, což se začíná projevovat i na zboží, které si občané dopřávají. Z obavy, že nejhorší dopad je teprve čeká, si lidé začínají zvykat na levnější a drobnější předměty. Například ženy začínají při nákupu upřednostňovat kosmetiku na úkor drahých oděvů, ti ostatní si například rozmyslí, zda peníze místo nákladných dovolených raději nevloží do jednorázových kulturních akcí. Vyplývá to z průzkumu, který provedla agentura Reuters.
Američané mění návyky - místo přepychu si dopřávají menší radosti
V době krize zůstávají drahá auta v autosalonech bez povšimnutí a řada firem navíc zavírá výrobní linky. Vše má jednoduchou příčinu – návyky spotřebitelů, které se v době vzrůstající nezaměstnanosti, doznívající staré i hrozící nové krize citelně mění. Namísto toho, aby si Američané pořizovali značkové zboží, si začínají stále častěji dopřávat malý přepych. Oblíbené zámořské heslo „think big“ tak v současnosti spotřebitele příliš netáhne.
Důkazem je například jev, který obchodníci stále častěji pozorují v nákupních centrech. Ženy dají v této době přednost kosmetice před drahým oblečením. Rtěnka je totiž cenově dostupnější a parádivým ženám přinese obdobnou radost. Jen v letošním roce dosud zmizelo z regálů meziročně o 13 procent rtěnek více.
Pro ty, kteří na módu příliš nedají, a přitom si chtějí udělat radost, jsou řešením vstupenky na různé kulturní akce. Současným trendem mezi spořivými, avšak kulturymilovnými lidmi jsou kina. Vyjdou je totiž levněji, než si užívat třeba na dovolené. Američané od začátku roku zaplatili za lístky téměř 11 miliard dolarů, což je meziročně o zhruba 500 milionů víc. Finanční úspora navíc není jedinou příčinou zvýšeného zájmu o filmovou tvorbu. „Lidé chodí do kina častěji, když je doba zlá. chtějí totiž zapomenout na realitu a cítit se lépe,“ dodává analytička Kathy Bostjancicová.
Zvýšeného zájmu se těší také majitelé zastaváren. Kvůli hotovosti sem své věci začínají přinášet dokonce i lidé ze střední třídy a bohatí. Krize totiž dolehla už i na ně.