Fort Worth (USA)/New York – Americká letecká společnost American Airlines a její mateřský podnik AMR požádaly o soudní ochranu před věřiteli. Firmy v tiskové zprávě uvedly, že se k tomuto kroku rozhodly dobrovolně, aby mohly zajistit restrukturalizaci. Činnost firem tím ale není dotčena, jejich letadla normálně létají. American Airlines jsou třetím největším leteckým dopravcem v USA.
American Airlines požádaly o ochranu před věřiteli
Společnost AMR se delší dobu snažila omezit výdaje a se zaměstnanci se dohodnout na určitých ústupcích. To se jí ale nepodařilo, proto zvolila formu dobrovolného bankrotu. Firma promeškala dobu, která v odvětví přála fúzím a akvizicím, což je zřejmě i hlavní příčina toho, proč se kdysi největší letecká společnost světa propadla až na třetí místo v USA. „Dluhy aerolinek jsou vyšší než jejich majetek. Tuto situaci bychom za současných ekonomických podmínek ve světě nemohli dlouhodobě ustát,“ podotkl nový výkonný ředitel AMR Thomas Horton. Horton ve funkci vystřídal dosavadního předsedu správní rady a výkonného ředitele AMR Gerarda Arpeye, který firmu opouští a odchází do důchodu.
Podnik má nyní k dispozici asi 4,1 miliardy dolarů (zhruba 79 miliard korun), takže nebude muset přerušit činnost. Přesto nebude řízený bankrot pro aerolinky procházkou růžovou zahradou. „Je to bolestné, ale zřejmě nutné,“ řekl o bankrotu American Airlines letecký analytik John Strickland.
Jan Procházka, analytik Cyrrus
„Největší problém těch aerolinek je, že neprošly ozdravným kurzem jako ostatní aerolinky, tzn. neosekaly svoje náklady jako ostatní firmy.“
AMR je zatím poslední velkou leteckou společností z USA, která se odhodlala vyhlásit bankrot. Drtí ji totiž konkurence štíhlejších a mnohdy i levnějších dopravců, kterým se na rozdíl od AMR náklady osekat podařilo. Velkým rivalem je například Southwest Airlines.
AMR sídlí ve Fort Worth v americkém státě Texas. Kořeny firmy sahají do 20. let minulého století, kdy ještě jako malý podnik zajišťovala převážně leteckou poštu po americkém Středozápadě. Firma se bankrotu snažila za každou cenu zabránit, což se jí za minulé krize po teroristických útocích v roce 2001 ještě podařilo. Nyní však aerolinky sráží na kolena vysoké ceny paliv v kombinaci se zpomalením hospodářství USA, které snižuje poptávku po létání.
AMR v dokumentech pro konkurzní soud na newyorském Manhattanu uvedla, že má aktiva za 24,7 miliardy dolarů (asi 476,4 miliardy korun) a závazky za zhruba 29,6 miliardy dolarů (asi 570,9 miliardy korun). Akcie společnosti AMR za letošek propadly už o 79 procent, a řada analytiků proto poukazovala na to, že by společnost mohla čelit nedostatku hotovosti, pokud se nedohodne se zaměstnanci na ústupcích.