Alternativní prodejci elektřiny klamou zákazníky, tvrdí ČEZ

Praha - Společnost ČEZ dnes podala Státní energetické inspekci oznámení o nekalých soutěžních praktikách, které se podle ní dopouštějí alternativní dodavatelé elektřiny Bohemia Energy, Bicorn a Centropol. Na neseriózní postup konkurentů ČEZu upozornili sami jeho zákazníci, firma se teď cítí povinována problém řešit. Bohemia Energy stížnost považuje za neoprávněnou. Ostatní dotčené firmy, se k ní zatím nevyjádřily.

„Neseriózní aktivity na trhu s elektřinou letos gradují. Zákazníci nás častěji upozorňují na to, že se podomní obchodníci vydávají za naše zaměstnance anebo o Skupině ČEZ šíří nepravdivé informace. Zákazníci očekávají, že to budeme řešit,“ uvedla Zuzana Řezníčková, jednatelka společnosti ČEZ Prodej. „Neetický přístup obchodníků poškozuje především zákazníky a obecně snižuje důvěru v liberalizovaný trh s elektřinou. To jsou důvody, kvůli kterým jsme předali podnět energetické inspekci. Zvažujeme však také podání žaloby kvůli nekalosoutěžnímu jednání,“ dodala.

ČEZ chce před praktikami svých konkurentů varovat ale i zákazníky, kteří se s nimi doposud nesetkali. Spolu s vyúčtováním jim zašle praktické informace, jak neseriózní jednání poznat a jak na ně reagovat.

Někteří obchodníci zákazníky dezinformují

Neseriózní prodejci podle společnosti ČEZ používají zavádějící informace, aby vzbudili zájem a důvěru spotřebitelů. Vydávají se tak například za pracovníka, který kontroluje nebo odečítá elektroměry. Někdy se také vydávají za pracovníka dosavadního dodavatele energie, který má se spotřebitelem dohodnout změnu cenových tarifů.

Mezi další praktiky pochybných prodejců patří to, že mylně informují spotřebitele, že jeho dosavadní dodavatel energií ukončuje činnost, a proto musí uzavřít novou smlouvu s jinou firmou. Někdy také přesvědčují spotřebitele k okamžitému podpisu smlouvy a nedávají mu dostatečný čas na rozhodnutí. Údajně také neposkytují spotřebiteli úplnou informaci o své nabídce. Spotřebitel například až po podpisu zjistí, že za předčasné ukončení smlouvy musí zaplatit deaktivační poplatek, inforomoval ČEZ. Zaměřují se také v některých případech na seniory a nabízejí jim klamavou slevu na dodávku energií.

Bohemia Energy kvůli špatným zkušenostem od podomního prodeje ustoupila

Firma Bohemia Energy, na kterou si ČEZ stěžuje, považuje jeho reakci za neadekvátní a stížnost za neoprávněnou, i když problémy s podomními prodejci připouští. Právě kvůli nim od této formy prodeje již na konci loňského roku ustoupila. „Externí firmy nebyly schopny zajistit kvalitu prodeje, jaký od nich Bohemia Energy požadovala. V některých případech opravdu podávaly potencionálním zákazníkům klamné informace,“ sdělila společnost. V současnosti už prý nabízí domácnostem elektřinu pouze prostřednictvím jediného prodejce, jehož činnost má plně pod kontrolou.

Zákaznická linka společnosti ČEZ Prodej registruje týdně průměrně 20 upozornění od zákazníků z různých regionů na pochybné postupy podomních obchodníků. Stížnost, kterou předala inspekci, doložila několika desítkami záznamů ze zákaznických linek, které mají neseriózní metody obchodníků pracujících pro uvedené společnosti dokumentovat.