20 let boje za liberální podnikatelské prostředí přináší ovoce

Praha - Svaz obchodu a cestovního ruchu slaví 20 let od svého založení. Je druhým největším zaměstnavatelským uskupením v zemi, zastupuje více než 6 tisíc podnikatelských subjektů vytvářejících téměř půl milionu podnikatelských příležitostí. Dvě desetiletí své existence zasvětil především snaze o vytvoření liberálního podnikatelského prostředí. Jeho úspěchy dokládá třeba i růst prodejní plochy na jednoho obyvatele – za posledních 20 let se zvýšila téměř pětinásobně. Je čas bilancovat.

Za dobu existence svazu se mnohé změnilo. Když v roce 1990 vznikal, neexistoval v tehdejším Československu jediný supermarket, o hypermarketech si mohli nechat Češi a Slováci jen zdát. Zákazníci sužovaní porevoluční inflací vyhledávali především laciné výrobky. Směrem ke kvalitě se zákazníci přiklonili až v posledním desetiletí. „Od roku 2004 už zákazník nepreferuje cenu, ale má jiné preference jako například docházková vzdálenost, kvalita obchodu, nabídka sortimentu, chování personálu atd.,“ popsal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

Lidé dnes také mnohem více utrácí. Před deseti lety každý Čech utratil ročně za potraviny 50 tisíc korun, dnes už je to 70 tisíc. Potraviny zároveň přestaly ve spotřebním koši dominovat. Nepotraviny, mezi které se řadí například nábytek či elektronika, dnes tvoří 70 procent spotřebitelských výdajů. „Svědčí to samozřejmě o tom, že se zvyšuje spotřebitelská poptávka, a svědčí to i o tom, že se kupují kvalitnější potraviny, protože kvalitnější potraviny jsou samozřejmě dražší,“ řekl k těmto trendům Juračka.

Svaz obchodu a cestovního ruchu si svou aktivitou vydobyl pevnou pozici jak v očích českých podnikatelů, tak zahraničních organizací. Důležitým partnerem je také pro politiky, před kterými brání práva podnikatelů v obchodu a cestovním ruchu. Dnes stojí před další důležitou zkouškou: jak vyvést český obchod a turismus z krize.

Důležité milníky posledních dvou desetiletí

V roce 1991 se otevřel první supermarket v tehdejším Československu. Patřil společnosti Mana a vyrostl v Jihlavě.

I supermarkety přestaly Čechům ale brzy stačit, a tak už v roce 1996 vyrostl první hypermarket v Česku. Postavil ho německý řetěz Globus v Brně.

Loni fungovalo v Česku 558 supermarketů a 246 hypermarketů.

Od počátku 90. let přišlo do Česka 15 silných zahraničních řetězců. Malé obchody a pultové prodejny jdou do ústraní. „V první fázi jsme tu měli první mezinárodní prodejny, kterých bylo velmi málo, ale i malé postbolševické prodejny, které se tehdy seskupovaly do lokálních řetězců,“ popsal zdeněk Skála ze společnosti Icoma GfK.

Řada těch malých z trhu postupně zmizela. Málokdo si dneska už pamatuje třeba potraviny Vít. Česko ale začali opouštět i větší hráči. Zlomový byl v tomto ohledu rok 2003, kdy expanze řetězců narazila na strop kupní síly. Dnes už proto nenarazíme třeba na K-Mart, Delvitu, Julus Meinl, Droxi, Sesam  nebo Carrefour.