Praha – Ministerstvo dopravy chce zrušit povinné slevy pro studenty ve veřejné dopravě, upozornil deník Mladá fronta DNES. Úřad však předpokládá, že dopravci budou zvýhodněné jízdné nabízet i nadále na své náklady. Stát dosud dopravním společnostem slevy uhrazuje, podle ministerstva ovšem tyto náklady v posledních letech významně vzrostly.
Zůstanou studenti ve vlacích? Ministerstvo jim chce zrušit slevy
„Ministerstvo dopravy připravilo materiál, předložilo ho do meziresortního připomínkového řízení, kde by se k němu měly vyjádřit další úřady státní správy a další připomínková místa. Následně by se k němu měla vyjádřit vláda České republiky,“ popsal přípravu zrušení garantovaných studentských slev vedoucí tarifového oddělení ministerstva dopravy Michal Němec.
Zrušení slev se dotkne hlavně dálkových autobusů a „nedotovaných“ vlaků
Zrušení studentského jízdného se dotkne především dálkových autobusových linek a dálkových vlaků mezi Prahou a Ostravskem. Tam dopravci jezdí na vlastní riziko, aby vozili studenty se slevou, peníze, které mladí cestující ušetří, doplácí firmám stát. Na železničních linkách objednávaných státem a v regionální dopravě železniční i autobusové jsou slevy zpravidla součástí smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti. „Tam předpokládáme, že by slevy v určitém rozsahu zachovány zůstaly,“ doplnil Michal Němec.
Právě proto však mají dopravci, kteří neprovozují dopravu v závazku veřejné služby, problém se zrušením povinné studentské slevy. Podle Michala Němce z ministerstva dopravy jde však o poslední případ, kdy stát mluví soukromým dopravcům do jejich tarifů. „Cestující, ať už je jeho sociální situace jakákoli, na tu slevu má nárok. Pokud by ten student přišel do krámu a chtěl levnější rohlík, tak ho určitě nedostane,“ podotkl.
Mluvčí skupiny Student Agency, do které patří i železniční dopravce RegioJet, Aleš Ondrůj upozornil, že nebudou panovat rovné podmínky. Zatímco soukromí dopravci, kteří na železnici podnikají bez veřejné objednávky, nebudou peníze na dopravu studentů dostávat, České dráhy na spojích zavedených na objednávku státu (rychlíky) či krajů (osobní a spěšné vlaky) částečně ano. Student Agency proto chce, aby byly podmínky stejné ve všech případech. Firma je připravena žalovat stát o náhradu škody, pokud budou ČD po zastavení studentských doplatků zvýhodněny, dodal Ondrůj.
Ročně přes 200 milionů – najdou dopravci vlastní zdroje?
Úřad očekává ročně úsporu přes 200 milionů korun. Studenti by ovšem nemuseli ministerský škrt přímo pocítit. Ministerstvo poukázalo na výsledek obdobného zrušení garantované slevy pro seniory – dopravci jim zvýhodněné jízdné nabízejí i nadále. Tak by se to mohlo stát i v případě studentů, předpokládá úřad. „Předpokládáme, že se dopravci rozhodnou, že tyto slevy budou poskytovat. Samozřejmě, nemůžeme to zaručit, bude to na jejich svobodném rozhodnutí,“ uvedl Michal Němec.
To již naznačil také mluvčí Student Agency. „Předpokládáme že slevy v této podobě uchováme,“ uvedl Aleš Ondrůj s tím, že tak firma učiní, pokud přestane ministerstvo platit studentské jízdné i na objednávaných spojích.
Michal Němec, ministerstvo dopravy:
„Je potřeba vzít v úvahu případ městské hromadné dopravy, kde slevy pro seniory nikdy nařízeny nebyly. Přesto podniky městské hromadné dopravy tyto slevy poskytují. Poskytují slevu typicky 50 procent seniorům a od 70 let dokonce většinou bezplatnou přepravu.“
O stávajícím systému proplácení slev pro studenty začal stát pochybovat poté, co se na železniční linku mezi Prahou a Ostravou vydaly vlaky alternativních dopravců. Všechny vlaky, které mezi oběma městy jedou (s výjimkou jednoho páru posilových rychlíků a nočních vlaků), provozují dopravci na své riziko, proplácení slev se jich proto týká. Dopravci však přišli se svéráznou politikou – zatímco běžnému cestujícímu v rámci konkurenčního boje prodají lístek s výraznou slevou (obvykle kolem 200 až 300 korun), za základ pro studentské jízdné uvádějí plnou cenu jízdného (kolem 500 korun). Stát tak proplácí ceny jízdného v takové výši, jakou ve skutečnosti žádný cestující neplatí.