Za dva měsíce, od 11. prosince, začnou vlaky jezdit podle nového jízdního řádu. Jeho přípravu však provázejí nejasnosti a souboj dopravců. Soukromý RegioJet chce jezdit z Prahy přes Brno do Bratislavy, jenže konkurenční státní firmy to na Slovensku zatím blokují. A České dráhy chtějí navíc některé vlaky mezi Prahou a Brnem provozovat ve stejný čas jako soukromníci.
Železniční dopravci vedou souboj o cesty do Bratislavy. Státní firmy na Slovensku blokují RegioJet
Před pěti lety začínal RegioJet s dvanácti vagony. Dneska jich tolik vozí v jediném vlaku a celkem jich má sto čtyřicet. Od prosince chce RegioJet jezdit i na trase do Brna a Bratislavy. Jenže když o to požádal slovenské úřady, narazil.
Ministerstvo dopravy požádalo dopravní úřad, aby posoudil vliv těchto nových služeb na existující smlouvy o dopravních službách ve veřejném zájmu. Jde o takzvanou zkoušku hospodářské rovnováhy. To znamená, že dopravní úřad má posoudit, zda by nový dopravce svými vlaky neodlákal cestující ze spojů tamních drah, které platí stát. Rozhodnout se má až v listopadu.
ČD a RegioJet usilují o tři stejné linky
„Budeme připraveni tu linku jezdit a v úplně nejhorším případě, kdyby na Slovensku nedošlo k včasnému rozhodnutí, bude linka končit v Břeclavi,“ uvedl provozní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt.
Na českém území navíc RegioJet i státní České dráhy požádaly o tři klíčové páry vlaků ve stejný čas. Získat je však může jen jeden a to budí nejistotu, která se dotýká prakticky celé železniční sítě.
Jisté je tak zatím jen to, že na Slovensko chce zamířit i třetí soukromý dopravce. Společnost Arriva chce jezdit motorovým vlakem každý den jednou do Trenčína. O víkendech přidá ještě jeden pár spojů navíc. „Chceme v průběhu podzimu nabídnout zvýšení kapacity na této lince a jsme přesvědčeni, že díky tomu dokážeme linku provozovat se ziskem,“ věří ředitel společnosti Arriva vlaky Jiří Nálevka.