Praha – Naděje cestujících, že od prosince dostanou v případě zpoždění vlaků alespoň malou kompenzaci, se rozplývá. Ministerstvo dopravy navrhlo vládě pětiletý odklad platnosti nařízení Evropské unie, které rozšiřuje práva cestujících mimo jiné o návratky jízdného za zpoždění. Podle mluvčího ministerstva Karla Hanzelky se v současnosti na českých železnicích na mnoha místech staví, a tak jsou vlaky opožděny kvůli akcím státní Správy železniční dopravní cesty. Vláda dnes odsouhlasila novelu zákona o drahách, která počítá s pětiletým odkladem platnosti příslušného nařízení Evropské unie. Novelu musí schválit také parlament. Odklady povinnosti platit odškodné připravují i některé další evropské státy.
Za zpoždění vlaků měly být kompenzace, vláda odsouhlasila odklad
Ministerstvo dopravy žádá výjimku minimálně 5 let
Evropská komise připravila plán, podle kterého by měli železniční dopravci odškodňovat cestující v případě, že vlaky nejezdí včas. Při hodinovém zpoždění by vznikl nárok na vrácení čtvrtiny ceny jízdenky. Pokud by vlak jel o dvě hodiny déle, dostal by cestující zpět celou polovinu vydaných peněz. Dále mají být železniční dopravci zodpovědní například za ztrátu zavazadel a za zranění či smrt cestujících. Evropské nařízení také rozšiřuje práva pohybově hendikepovaných lidí.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky je odklad povinnosti kompenzovat zpoždění podložen tím, že v České republice stále probíhá modernizace železniční sítě. Nemalá část zpoždění je způsobena právě tím, že probíhají stavební práce, proto by nespravedlivě kompenzace přešly k dopravcům.
Pokud poslanci návrh podpoří, cestující se svých náhrad nedočkají nejméně do roku 2014. A možná ještě déle.
Většinu (zpožděných) vlaků provozují ČD
V Česku by v současnosti většinu odškodnění platily České dráhy. Osobní drážní dopravu kromě nich provozuje také Viamont na třech tratích, na jedné trati jezdí Veolia Transport (pro Železnici Desná) a OKD Doprava. Velké rekonstrukce v současnosti probíhají zejména na tratích z Prahy přes Plzeň do Chebu, z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic, z Bohumína do Žiliny a z Brna do Břeclavi. Cestující dnes dostanou zpět pouze peníze za případnou místenku, a to v případě, že do cílové stanice dojedou se zpožděním více než hodinovým. Místenky se prodávají za 70 korun (35 majitelům tzv. In-karty) v rychlících, expresech a vlacích Intercity/Eurocity a za 200 korun (resp. 100) v pendolinu.
Zatímco česká vláda nechce přiznat občanům právo na kompenzaci za zpoždění, zejména Německo jde v tomto příkladem zbytku Evropy. Tamní železniční dopravci již od letoška musí v případě zpoždění poskytovat kompenzace, které jsou v některých ohledech ještě velkorysejší než požadavky Evropské unie.
„Německé železnice dostávají podstatně více peněz, ty částky jsou zhruba šestkrát vyšší než v ČR. My jsme doporučili uplatnit přechodné období, protože česká infrastruktura není připravena na toto nařízení EU,“ uvedl Šťáhlavský.
Nařízení EU se vztahuje na všechny spoje, státy mohou uplatnit výjimku pouze u městských, příměstských a regionálních vlaků. Cestující má nárok minimálně na vrácení 25 procent z ceny jízdenky, pokud je zpoždění větší než hodina, a polovinu ceny jízdenky v případě zpoždění delšího než dvě hodiny. Dopravce musí peníze vyplatit do měsíce od podání žádosti. Pokud vlak nepřijede vůbec, dráhy cestujícímu zaplatí hotel, nebo ho taxíkem dopraví na místo určení.