Praha - Podle zjištění České televize nemuselo dojít k loňské nehodě vlaku City Elefant před stanicí v Ústí nad Labem. 28. června při ní zemřel člověk a šestnáct lidí bylo zraněno. Téměř celá trať je přitom vybavena systémem tzv. automatického vedení vlaku (AVV), který by havárii zabránil. Jen v místě nehody Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) koleje systémem nevybavila.
Vykolejení vlaku v Ústí nad Labem šlo možná zabránit
Trať byla zabezpečena podle základních předpisů, v kritickém úseku jí ale chyběla možnost tzv. automatického vedení vlaku. To je systém používaný například i v pražském metru: obsluze soupravy nedovolí překročit rychlost na úroveň, při níž by už nešlo bezpečně zastavit. „Pokud strojvedoucí nezačne snižovat rychlost sám, systém přebere řízení vlaku a sníží rychlost na požadovaných čtyřicet kilometrů za hodinu,“ vysvětlil generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle. „Systém AVV není zabezpečovacím zařízením,“ připomíná nicméně mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Devadesát procent trati je automatickým vedením vlaku vybaveno, deset procent ale ne – SŽDC a České dráhy totiž vedou spory o to, kdo to zaplatí. „Jednoznačně je to záležitost SŽDC,“ domnívá se mluvčí drah Joklík. „Je to pouze v kompetenci dopravce, který ho v tomto úseku nepožadoval,“ tvrdí ale mluvčí SŽDC Pavel Halla. Jako další argument Halla uvádí, že pokud se automatické vedení vlaku porouchá, žádný systém nedokáže odhalit, že je v nepořádku. Teď obě firmy domluvily, že na několika dalších úsecích systém zaplatí České dráhy.
Vyšetřování nehody není stále ještě uzavřeno, drážní inspekce i policie už ale finišují. Za viníka nehody je zatím označen strojvedoucí. Podle jedné z vyšetřovacích verzí přehlédl signál na návěstidle, který mu oznamoval, že bude přejíždět na druhou kolej. Na výhybku tak vlétl v rychlosti 117 kilometrů za hodinu. Vlak okamžitě vykolejil. Příčinou mohl být infarkt.