Praha – Vláda schválila návrh aktualizovaného harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury do roku 2013. Mezi prioritními stavbami, které se mají letos zahájit, je oprava některých úseků dálnice D1, prodloužení hradecké dálnice D11 a modernizace železniční trati mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem. Za nové stavby plánuje ministerstvo v letošním roce utratit přes 46 miliard korun, o dvě miliardy méně než loni.
Vláda schválila dopravní priority: D1, D11 a železnice Tábor–Veselí
Největší část dopravních investic se týká Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které by na nově zahajovaných stavbách mělo letos proinvestovat přes 25 miliard korun. Dalších 20 miliard investuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která se stará o výstavbu a údržbu kolejí, uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček. Celkem má fond pro letošní rok k dispozici 66 miliard korun včetně plánovaných dotací z Evropské unie. Část z těchto peněz je ale určena na neinvestiční položky, například pravidelnou údržbu.
Nejdražší letos zahájenou stavbou je plánovaná modernizace dálnice D1 v úseku Mirošovice–Kývalka, což si v následujících letech vyžádá přes 23 miliard korun. Na pět miliard korun vyjde prodloužení dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Osičkami. Na dostavbu dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic má jít 1,8 miliardy, dokončení úseku D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí má vyjít na dvě miliardy a prodloužení dálnice D1 z Bohumína k polské hranici spolkne další miliardu. Peníze ale nepůjdou pouze do dálnic, třeba na dostavbu obchvatu u Kolína letos stát pošle téměř 380 milionů korun.
Mezi nejdražšími železničními stavbami zahajovanými v letošním roce je elektrizace brněnské trati za 4,5 miliardy korun, na bezmála pět miliard korun je odhadována celková výše investic do modernizace trati mezi Veselím nad Lužnicí a Doubím u Tábora. Dvě miliardy spolkne modernizace trati mezi Rokycany a Plzní. Před dokončením je také oprava železničního koridoru mezi Běchovicemi a Úvaly.
„Klíčovým projektem je pro nás modernizace dálnice D1 v úseku mezi Prahou a Brnem, která s ohledem na své stáří a s ohledem na svou důležitost v rámci dopravního systému ČR opravdu potřebuje zlepšit své parametry. To lze považovat za klíčový projekt ŘSD,“ uvedl Martin Janeček z odboru strategie ministerstva dopravy. Při sestavování rozpočtu SFDI prý ministerstvo primárně vycházelo z nutnosti dočerpat v plné výši prostředky z operačního programu Doprava, který je určen pro roky 2007-2013.
Součástí materiálu, který ministr dopravy Pavel Dobeš dnes kabinetu předložil, je i stížnost na nedostatek financí. V rozpočtech Státního fondu dopravní infrastruktury pro roky 2012 a 2013 jsou navrhované výdajové limity státních příspěvků ve výši 41 miliard korun, respektive 37 miliard korun, uvedlo ministerstvo dopravy. Rozpočet fondu je letos proti loni schválenému střednědobému výhledu nižší o šest miliard korun a napřesrok o deset miliard, dodalo ministerstvo.