Vitorazsko - oblast, kterou semlely komplikované dějiny 20. století

Praha - Kraj pod jihočeskou Třeboní směrem k rakouské hranici je teď v létě plný turistů, které lákají zatopené pískové doly, vodáky pak zase řeka Lužnice. Málokdo z návštěvníků však asi zná složitou zdejší historii, která je přitom pro naše moderní dějiny typická. Proběhly tu hned tři odsuny místních lidí, takže je div narazit na nějakého pamětníka. Jednoho z nich objevil reportér David Vondráček.

Vitorazsko, pojmenované podle hradiště Vitoraz – Altweitra, bylo součástí Čech jen do roku 1276. Následujících více než 640 let to byly Dolní Rakousy. Zajímavé je, že slovanský jazyk na tomto rakouském území nevymizel do počátku dvacátého století, k německé jazykové asimilaci v malých rolnických obcích nikdy nedošlo. Lidé byli ale pocitově doma v Dolním Rakousku, i když hovořili dvojjazyčně nebo jen česky. 

Změna přišla po 1. sv. válce, kdy bylo území připojeno k Československu, a to na základě Saint-Germainské smlouvy. „Tady je poté vymezeno, že nová hranice bude historická hranice, ale s určitými korekcemi ve prospěch Československa,“ vysvětluje děkan právnické fakulty UK Jan Kuklík.  

10 minut
Vitorazsko zasáhly komplikované dějiny 20. století
Zdroj: ČT24

86letý Karel Smolek má u místních přezdívku „poslední Vitorazan“ – do jeho života totiž zasáhla skoro všechna dramata, která ve 20. století prožívali lidé na česko-rakouské hranici. Pan Smolek vzpomíná, že místní připojení k Československu v roce 1920 nevítali: „Český pravopis neznali, takže když psali, tak to psali foneticky, proto byli na úřadech pokládáni za druhořadé občany, nevzdělance.“ Navíc to třeba do nemocnice nebo na úřady v Rakousku měli deset kilometrů, pak ale museli jezdit do Českých Budějovic nebo Jindřichova Hradce, což je podstatně dál.  

Vitorazským sedlákům první republika k srdci nepřirostla. Proto se po Mnichovu přihlásili k německé národnosti. Jenže Rakousko už bylo součástí nacistického Německa.  Po 2. sv. válce je Vitorazsko opět připojeno k Československu - na jeho obyvatelé se však poválečnými partyzány a revolučními gardisty uplatňuje tzv. revoluční právo. Češi, kteří se v roce 1938 přihlásili k německé národnosti, jsou vyháněni do Rakouska.  

Poválečný odsun do Rakouska
Zdroj: ČT24/Reportéři ČT

V květnu 1945 je za národní zradu a přihlášení se k Němcům v roce 1938 divoce popraveno 12 sedláků z Tuště a dvě místní ženy. Mezi popravenými je i otec Karla Smolka. Další tisícovka Vitorazanů je pak vyhnána partyzány do rakouských lesů: „S sebou jsme měli jen trakař a na něm dvě peřiny a ranec šatů – to nejnutnější, co jsme stačili sebrat,“ vzpomíná Karel Smolek.  

Po třech měsících povolily úřady Vitorazanům vrátit se domů, ale v jejich selských usedlostech už bydleli revoluční gardisté, partyzáni a novoosídlenci. U nich pak původně do Rakouska odsunutí Vitorazané často pracovali jako čeledíni. Jenomže nově příchozí moc hospodařit neuměli, a tak dochází po roce 1945 k úpadku Vitorazska.  

Devastace se pak ještě prohlubuje s nástupem komunismu a se vznikem železné opony. Původní dolnorakouské vitorazské obyvatelstvo je z příhraničí jako státně nespolehlivé opět odsunuto. Tentokrát už ne do Rakouska, ale do českého vnitrozemí. 

Karel Smolka na hrobu svého otce v rakouském Gmündu
Zdroj: ČT24/Reportéři ČT

Zpátky domů se část odsunutých Vitorazanů vrací až po roce 1989. Dochází k exhumaci mrtvých zavražděných partyzány v Tušti koncem května 1945. České úřady ale nepovolují důstojné pohřbení zabitých Vitorazanů na svém území, takže se ostatky stěhují do Dolního Rakouska, do Gmündu, kde jsou na náklady tamní samosprávy uloženy ve společném hrobě. 

Karel Smolek není dodnes smířený se smrtí otce a s minulostí vůbec - je zahořklý: „Tady nepovolili ani, když jsme žádali postavit kříž. Mají pomník a společný důstojný hrob – Gmünd jim dal místo – čestné,“ dodává poslední Vitorazan se slzami v očích.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 22 mminutami

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, Pavel ho nejmenuje

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 6. ledna u novoročního oběda.
03:18Aktualizovánopřed 47 mminutami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 1 hhodinou

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
před 3 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 3 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Novinářům to po jednání vlády řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda nezabývala.
před 4 hhodinami

Ministr Zůna se už nemá vyjadřovat k zahraničním otázkám, shodla se koalice

Ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
před 5 hhodinami

Nová vláda chce na provozu ministerstev ušetřit pět procent

Noví ministři navrhují rušení neobsazených míst a konec některých úředníků na svých resortech. Škrty má v pondělí schvalovat vláda. Podle odborů ale dosavadní postup zatím plně neodpovídá zákonným požadavkům. Kritiku vzbuzují například kroky předsedy Motoristů Petra Macinky. Vláda ANO, SPD a Motoristů chce podle premiéra Andreje Babiše (ANO) na provozu ministerstev ušetřit pět procent.
06:00Aktualizovánopřed 5 hhodinami
Načítání...