Praha – Jak by to vypadalo, kdyby 17. listopad 1989 nepřinesl revoluci a kdyby tehdejší režim vydržel? A jak by se o událostech mluvilo dnes? Odpověď dává nově objevený klip, zřejmě poslední, pod kterým je podepsaná komunistická StB. Film ukazuje, jak chtěl režim revoluční události vysvětlit. Objevili ho historici z Ústavu pro studium totalitních režimů, když pátrali po dokumentech a archiváliích k 17. listopadu 1989. Jeho část dali České televizi k dispozici.
Unikátní film StB o 17. listopadu: Žádná revoluce, ale provokace!
Klip měli nejprve vidět příslušníci SNB a později všichni obyvatelé Československa. V televizi se měl objevit, až protesty utichnou. StB dokonce poprvé použila i záběry zahraničních štábů, které ale účelově sestříhala. Zneužity byly i výpovědi lidí, kteří chtěli po televizi, aby vysílala pravdu. „Obrazy jsou z velké většiny už veřejně známé, ale jsou sestaveny takovým způsobem, aby dopad byl v zásadě opačný,“ řekl ČT vedoucí oddělení zkoumání totalitních režimů z ÚSTR Vojtěch Ripka. Dokument s chystaným názvem Fakta ale zůstal nedokončený.
Ukázka z klipu:
„Je zřejmé, že sedmnáctý listopad 1989 byl předem připravenou promyšlenou akcí nepřátelských sil, které manifestaci studentů zneužily k destabilizaci a k vyvolání krize ve straně a společnosti.“
Některé klipy z dokumentu jsou dostupné i na stránkách Ústavu pro studium totalitních režimů. Záznam by mohl v budoucnu posloužit také k výuce na školách. O době totality vypraví i nové DVD s názvem 1989 - Listopad a cesta k němu, kde jsou desítky archivních záznamů, ze kterých si může učitel vybrat. „Záleží jenom na něm, jakým způsobem bude příběh konce komunistické vlády dětem předkládat,“ dodal vedoucí oddělení vzdělávání ÚSTR Jaroslav Pinkas. Předchozí disk mapoval události roku 1968 a na školách měl úspěch. Dva tisíce kopií si učitelé rozebrali během pár měsíců.
Studenti tak mohou diskutovat například o tom, proč bylo důležité, že v listopadu 1989 zpíval hymnu Karel Gott spolu s Karlem Krylem. Podle učitele dějepisu Lukáše Lebdušky je člověk často překvapen, jak dokáží dekódovat takovouto formu sdělení: „Domnívám se, že mládež je k tomu velmi vnímavá.“