Praha – Dan Ťok se stane ministrem dopravy 4. prosince. Informoval o tom po dnešní schůzce s prezidentem Milošem Zemanem s tím, že právě na toto datum Hrad plánuje jeho jmenování. Šéf stavební firmy Skanska střídá ve funkci Antonína Prachaře, který několik měsíců čelil výhradám za způsob vedení úřadu.
Ťok bude ministrem dopravy, Zeman ho jmenuje začátkem prosince
„Pan prezident mi sdělil, že mě jmenuje 4. prosince v 11 hodin,“ konstatoval po schůzce na Pražském hradě Ťok. S hlavou státu podle jeho slov mluvili především o Ťokových vizích pro silniční, železniční a lodní dopravu. U železnice jednali o orientaci Česka na rychlotratě. „Zkusili bychom prosadit zahájení rychlostních tratí z Berlína do Prahy a z Mnichova do Prahy s možným posunem na Brno a Bratislavu až k Černému moři,“ informoval budoucí ministr.
V otázce silnic se shodli na tom, že by Česko mělo urychlit výstavbu dálniční sítě. Tomu by podle Ťoka mohlo napomoci zavedení systému „Design and build“. Jde o koncept přípravy staveb, kdy se stavební projekty soutěží jako celek a vítěz soutěže odpovídá jak za projekt, tak i za konečnou výstavbu. Nesoutěží se tak oba kroky samostatně, jak je tomu zvykem doposud. Opětovně by se mohly rozjet i projekty PPP, kdy se na významných veřejných stavbách finančně podílí soukromá sféra.
Dopravní expert z ČVUT Petr Moos předesílá, že před ministrem stojí naléhavější a důležitější úkoly, než je stavba vysokorychlostních tratí, a upozorňuje na jejich vysoké finanční náklady a to, že je nutné se na nich dohodnout se sousedními zeměmi. „Ochota vést přes naše území vysokorychlostní trať dosud nebyla,“ konstatuje. Záměr PPP projektů ale oceňuje: „Jde o úžasnou cestu a záleží jen na tom, získat investora. Je to doplněk ke strategiím investování, které v ČR máme.“
Střet zájmů Zemana nezajímal
Dan Ťok má na pozici ministra nahradit Antonína Prachaře (ANO), který rezignoval ve středu. Prachaře často kritizovala opozice i koaliční partneři, mimo jiné za časté personální výměny na Ředitelství silnic a dálnic nebo přípravu tendru na nového provozovatele mýtného systému. Budoucí ministr chce mít o novém šéfovi ŘSD jasno do konce roku.
Sám Ťok až dosud řídil stavební firmu Skanska a s jeho vládním angažmá souhlasí i premiér Bohuslav Sobotka; premiérovy obavy z možného střetu zájmů rozptýlil při sobotní schůzce. S prezidentem se o střetu zájmů Ťok podle vlastních slov nebavil; do odborných pozic nechce jmenovat nikoho, kdo by přicházel ze Skansky. „Miloš Zeman adoruje odborníky a pan Ťok nepochybně odborník je. Pokud mu nevadil střet zájmů i Andreje Babiše, těžko mu bude vadit u nominanta Andreje Babiše,“ podotýká v této souvislosti komentátor týdeníku Ekonom Robert Břešťan.
Před střetem zájmů ovšem varuje opozice, exekutivě vytýká i to, že ministerstvo bude bez vedení ještě čtrnáct dní. „Každý týden je znát, protože to je velmi vlivný rezort a rozděluje velké peníze,“ prohlásil komunista Jiří Dolejš. „Pan Ťok je samozřejmě ve velkém střetu zájmů, ale je to malý střet zájmů proti střetu zájmů, který má jeho stranický šéf Andrej Babiš,“ dodal šéf poslanců TOP 09 Miroslav Kalousek. Čtrnáctidenní odklad jmenování nového šéfa dopravy je dán současným pobytem předsedy vlády ve Spojených státech, příští týden je zase zaneprázdněn prezident.
Zeman už také Ťoka pozval na jednání svého expertního týmu, které se uskuteční v sobotu 29. listopadu 2014 v Lánech, a také na prezidentský summit Visegrádské čtyřky rozšířené o Slovinsko a Rakousko, jenž se uskuteční ve dnech 11. a 12. prosince 2014 na Pražském hradě a bude se zabývat problematikou dopravní infrastruktury ve střední Evropě, včetně tzv. transevropských dopravních sítí.