Brno - Kritika i výhrůžky zazněly na setkání starostů obcí ležících na trase plánované silnice R43. Vadí jim neustálé průtahy při schvalování důležité spojnice mezi Brnem a Svitavami. Z části viní za zpoždění i ministerstvo životního prostředí. U právní kanceláře si proto objednají posudek, zda ministerstvo svými požadavky kladenými při projednávání stavby neporušuje zákon. Novinářům to dnes řekl jeden z aktérů sdružení starostů, poslanec František Sivera (ODS). Martin Robeš z ministerstva dnes odmítl, že by úřad zákon a mezinárodní úmluvy překračoval.
Starostům se nelíbí oddalování výstavby R43
Podle předsedy Svazku obcí pro výstavbu R43 Jaroslava Dohnálka (ODS) je ta silnice za svým technickým a morálním zenitem. Starostům z Blanenska, Brněnska a Svitavska se aktuálně nelíbí, jak se na ministerstvu projednává vliv stavby na životní prostředí u středního úseku silnice mezi Kuřimí a Svitávkou. Podle Sivery leží na ministerstvu posudek odborníka ke třem variantám stavby, které navrhl investor. Ministerstvo však místo zahájení veřejného projednávání chce, aby kraj do svého územního plánu zapracoval novou variantu, kterou prosazují občanská sdružení protestující proti stavbě silnice. „Neustále se točíme dokolečka, opět na ministerstvu životního prostředí jsou tendence projednávat v úseku Kuřim - Svitávka variantu, která už by neměla být projednávána,“ uvedl Dohnálek.
Podle Sivery se tak objevila nová varianta, s níž nikdo nepočítal, nové trasy by se přitom mohly posuzovat donekonečna. „Takže to bereme jako brzdění, účelové brzdění a chceme vědět, zda je toto v souladu s právními normami ČR, nebo ne,“ řekl poslanec.
Podle Robeše ministerstvo možná stavby posuzuje důkladněji, než by se starostům líbilo, a překračuje tak dané lhůty. Je to však podle něj tím, že předkládané dokumenty jsou zpracované nekvalitně a někdy i zmatečně.
Požadavky ministerstva hájí i občanská sdružení, která proti stavbě silnice protestují a upozorňují na chyby v jejím plánování. Za zpožděním stavby stojí podle starostů právě i ekologická sdružení.
Silnice R43 má spojit Brno s Pardubickým krajem. Měla se stavět v roce 2005, jen vliv jejího jižního úseku na životní prostředí se už však posuzuje osm let. Po stavbě volají obce na sever od Brna, které dnes mají s krajským městem spojení po přetížené silnici I/43, kde často při nehodách umírají lidé.