Praha - Novela zákona o odpadech, která měla zkomplikovat krádeže kovů a jejich následný prodej ve sběrnách, se ze Senátu vrací zpět do sněmovny. Dnes tak rozhodli senátoři, kteří k normě připojili několik pozměňovacích návrhů. Novela zakazuje například platby v hotovosti za kovový šrot a za určitých okolností i výkup odpadů od fyzických osob. Provozovatelé sběren také budou muset přesněji identifikovat prodávající i vykupovaný odpad.
Senát vrátil sněmovně novelu proti krádežím kovového odpadu
Zloději šrotu se letos činili. Do výkupen odvezli například čtyřtunový železniční most, čtyřmetrový pás bagru z kamenolomu nebo starou lokomotivu v Hrušovanech u Brna. A zneuctili i památku obětem nacismu - z terezínského národního hřbitova ukradli zloději v dubnu 327 bronzových desek.
Senát chce zpřesnit některá ustanovení tak, aby seznam odpadů, za které se nesmí platit v hotovosti, určoval prováděcí předpis. Vyhláška ministerstva životního prostředí by také měla určit seznam odpadu, u kterého musí kupující identifikovat prodávajícího. Prodávající by se také musel u vybraných předmětů prokazovat čestným prohlášením, jak k nim přišel.
Předlohu dnes senátorům přiblížila spoluautorka a poslankyně KSČM Kateřina Konečná. Zákaz plateb v hotovosti vysvětlila mimo jiné tím, že pro řadu lidí, kteří se živí prodejem kovů, je sběrna odpadu jen jakousi mezistanicí, když potřebují peníze, které vzápětí utratí například v hostinci. Připomněla současně řadu známých případů z poslední doby, kdy zloději kovů ukradli předměty značné hodnoty nebo způsobili vážné nebezpečí. Podle ní připadá na každého občana ročně 300 kilogramů vykoupeného kovového odpadu.
Za registraci ojetého auta se bude platit
Novelu naopak kritizoval například senátor SNK-ED Josef Novotný. Podle něj vede k totalitě a je podle jeho slov „ukázkou neschopnosti našeho zřízení zabránit obyčejným zlodějinám“. Protože úřady neumí postihnout skutečné zloděje, omezí další občany. Tím současně omezí recyklaci kovů, což povede k růstu cen kovových výrobků, dodal. Jaroslav Kubera (ODS) navrhl jako jedno z řešení, aby obce měly možnost udělovat nebo naopak odebírat licence sběrnám.
Novela také upravuje výkup autovraků. Zavádí i poplatky za registraci ojetého auta do registru silničních vozidel. Poplatky se pohybují od 3000 do 10.000 korun podle toho, jakou emisní normu EURO vozidlo splňuje.
Sněmovna bude nyní podle svého jednacího řádu o vrácené novele jednat na své nejbližší schůzi. Ta je naplánována až na konec září. Aby sněmovna přehlasovala Senát a odeslala prezidentovi novelu ve sněmovním znění, je zapotřebí, aby pro hlasovalo alespoň 101 poslanců.