Sbohem, duroplaste!

Zwickau – Už dlouho nelze zakoupit nový trabant – „papundekl“, symbol lesku i bídy někdejšího evropského Východu a především vozidlo, ve kterém začínal v 70. a 80. letech snad každý motorista, který nezdědil větší auto po rodičích. Poslední trabant vyrobila automobilka v německém Zwickau 30. dubna 1991. Už to nebyla tak populární a současně zatracovaná „šestsetjednička“ – pod plastovou kapotou byl ukryt čtyřtaktní 1,1litrový motor od Volkswagenu. Jenže nahrazení původního čadícího dvoutaktu razantně zvýšilo výrobní náklady, takže se cena trabantu přiblížila k technicky mnohem dokonalejším západním vozům.

Automobilka VEB Sachsenring měla takřka aristokratický původ. Původně cvikovská továrna působila pod názvem Horch a zabývala se výrobou luxusních vozů. Ve 30. letech ji koupila Auto Union. Dnes by ve Zwickau nejspíš vznikaly limuzíny Audi, avšak na konci 40. let byla továrna zestátněna a vznikla VEB Sachsenring, která se zaměřila docela opačným směrem než Auto Union – začala vyvíjet co nejlevnější vozy. K tomu jí měly pomoci jak levné motory, tak levná karosérie.

Ještě pod značkou Auto Union, ale už pod sovětskou kontrolou vznikl v roce 1952 vůz IFA F8. Na něm konstruktéři otestovali materiál duroplast – lehkou a levnou náhradu některých plechových částí karosérie. Duroplast se ale nehodil pro složitější tvary, a tak vznikl typ P70. Vyráběl se v letech 1955 až 1959, kdy vzniklo 36 tisíc kusů. Od roku 1958 ale vznikal i typ P50, který se jako první začal označovat jako Trabant (později Trabant 500). Měl zaoblené tvary, ale na svém místě byl nejen bakelit nanesený na ocelovou kostru, ale i dvoutaktní, vzduchem chlazený motor.

2 minuty
Reportáž Jana Hreňa
Zdroj: ČT24

Prvním „faceliftem“ trabantu byl typ 600, který nahradil první trabant v roce 1962. Kromě poněkud modernější karosérie přijel s objemnějším motorem. Vyráběl se ale jen dva roky. V roce 1964 se konečně zrodila legenda. Třetí inkarnace trabantu s označením 601 vyjížděla z bran továrny dalších 27 let. Změny, se kterými v jejich průběhu konstruktéři přišli, byly jenom minimální.

Trabant byl přes své kapesní rozměry a nízký výkon oblíbený z několika důvodů. Jednak jeho konstrukce umožňovala opravy doslova na koleni a částečnou generálku motoru takřka na kuchyňské lince, současně lámala srdce jeho houževnatost. S kombi verzí Trabantu 601 leckdo postavil celý dům nebo chatu. V tomto ohledu byly trabanty možná lidovějšími vozítky než Fiaty 500 nebo Austiny Mini.

Oproti minivozům, které v 50. a 60. letech zaplavily západní Evropu, však zůstaly stárnoucí trabanty v plném nasazení ještě v době, kdy na Západě malá auta nabývala na rozměrech, pohodlí a bezpečnosti.

O zmenšení této ztráty na konkurenci se VEB Sachsenring pokusila až v roce 1988. Do Trabantu 601 dosadila motor z Volkswagenu Polo a vznikl tak typ Trabant 1.1. Vzniklo jich však už poměrně málo – 39 tisíc z celkových 2,8 milionu trabantů.

Čtyřtaktní trabant přinesl zlepšení – například už nebylo třeba při tankování zvedat kapotu, řadicí páka se přestěhovala na podlahu, dosazeny byly přední kotoučové brzdy. Přesto byl vůz beznadějně zastaralý. Po roce 1989 opadly poslední zbytky zájmu o trabanty. Lidé z Východu se vrhli na nově zpřístupněný západní automobilový trh a nadšenci ze Západu, kteří vnímali vůz Trabant jako kuriozitu, už nemohli nic změnit. Poslední trabant spatřil světlo světa 30. dubna 1991. Potom už východní Němci přestoupili do volkswagenů.

Trabant byl symbolem jak socialismu, tak i jeho pádu. Východní Němci s nimi zaplavili západní část země, své bývalé miláčky nechali na svém útěku i v ulicích Prahy. Trabant ale ze silnic postupně mizí – z dříve levného dopravního prostředku se stal kultem pro sběratele, kteří si ho náležitě hýčkají. Legenda by ale mohla pokračovat. V plánech je nový, elektrický Trabant. Firma zatím hledá investora, ale věří, že slavné jméno bude zase brázdit silnice – tentokrát tiše a bez škodlivin.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ŽivěSkopeček byl zvolen místopředsedou sněmovny

Dalším místopředsedou sněmovny se stal nominant ODS Jan Skopeček, Olga Richterová (Piráti) v tajné volbě neuspěla. Jedna ze čtveřice pozic zůstala neobsazená. Zájem o post má i ministr vnitra Vít Rakušan (STAN), ten ale zatím kandidovat nemůže, protože stále vykonává ministerskou pozici. Poslanci ve funkcích zároveň potvrdili nově zvolené předsedy výborů. Projednávání běžného programu schůze zbrzdili Piráti.
09:00Aktualizovánopřed 10 mminutami

Stanovit pravidla je podle adiktologů nejdůležitější v prevenci digitální závislosti dětí

Zanedbávají spánek i školu, přestávají je bavit dřívější koníčky a většinu času jim zabírá hraní počítačových her nebo sledování sociálních sítí. Podle průzkumu podlehlo digitální závislosti šest procent dětí do osmnácti let. Adiktologové rodičům radí zachovat klid, nezakazovat technologie, ale nastavit jasná pravidla a zajímat se o to, co děti on-line dělají. Další doporučení najdou rodiče od začátku listopadu na portálu DigiRozhledna.
před 39 mminutami

Máme silnou společnost, ale ne silný stranický systém, míní filozof Kroupa

Od revoluce se podařilo v Česku vytvořit silnou občanskou společnost, silnou ústavu, nepodařilo se ale vytvořit silný stranický systém, řekl v pondělí v knihovně Václava Havla politolog, filozof, signatář Charty 77 Daniel Kroupa při příležitosti uvedení knihy esejů a rozhovorů Disidenti u moci: Česká cesta ke svobodě a demokracii, kterou připravil historik Petr Hlaváček. Nad publikací debatovali také další disidenti – Jan Dobrovský, Jan Urban, Kamila Bendová a Eda Kriseová.
13. 5. 2025Aktualizovánopřed 54 mminutami

Nový klimatický cíl EU není dobrá zpráva, říká Knotek. Hladík kvituje vyjednané ústupky

Europarlament schválil plán na snížení emisí o 90 procent do roku 2040 ve srovnání s rokem 1990. Česko si podle ministra životního prostředí v demisi Petra Hladíka (KDU-ČSL) vyjednalo ústupky, které v Událostech, komentářích označil za „velmi podstatné“. Europoslanec Ondřej Knotek (ANO) v debatě moderované Terezou Řezníčkovou poukázal na negativní dopady, které nový cíl může pro Česko a Evropu podle něj mít. „Děsily by mě dopady toho, kdybychom řekli, že na dekarbonizaci rezignujeme,“ reagoval europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09).
před 1 hhodinou

Soud uložil bývalému primáři 28 let vězení za vraždu, pokus o vraždu a znásilnění

Výjimečný trest 28 let ve věznici se zvýšenou ostrahou udělil Krajský soud v Plzni jednačtyřicetiletému bývalému primáři nemocnice v Domažlicích. Shledal jej vinným z loňské vraždy milenky, z pokusu o vraždu a znásilnění další ženy. Čin spáchal podle soudu trýznivým způsobem a ze zvlášť zavrženíhodných pohnutek. Poškozeným a pozůstalým má zaplatit celkem více než pět milionů korun odškodného.
před 2 hhodinami

Během svátečního 17. listopadu budou obchody otevřené

Lidé si 17. listopadu budou moci nakoupit i ve větších obchodech. I když provozovny nad dvě stě metrů čtverečních musí ze zákona zůstat během některých státních svátků zavřené, tak Den boje za svobodu a demokracii mezi ně nepatří.
před 4 hhodinami

Objem hypoték v říjnu stoupl o tři procenta na 38,8 miliardy korun

Banky a stavební spořitelny v Česku poskytly v říjnu hypotéky za 38,8 miliardy korun, což je proti září nárůst o tři procenta. Nové úvěry bez refinancování klesly o procento na 29,4 miliardy korun. Průměrné úrokové sazby nových úvěrů klesly na 4,48 procenta ze zářijových 4,52 procenta. Vyplývá to ze statistik České bankovní asociace Hypomonitor. Data dodávají všechny banky a spořitelny poskytující hypotéky na českém trhu.
před 5 hhodinami

Budoucí vláda chce, aby obce odváděly zisky z radarů. Samosprávy s tím nesouhlasí

Blíží se možný výpadek v příjmech měst a obcí. Pravděpodobná budoucí vláda v návrhu programového prohlášení počítá s tím, že peníze, které samosprávy do své kasy vybírají na pokutách z radarů, přenese na stát. Oslovení starostové s takovým krokem nesouhlasí, obcím by podle nich vypadly příjmy. Kritici také upozorňují na to, že se v řadě případů přestane rychlost měřit.
před 6 hhodinami
Načítání...