Sbohem, duroplaste!

Zwickau – Už dlouho nelze zakoupit nový trabant – „papundekl“, symbol lesku i bídy někdejšího evropského Východu a především vozidlo, ve kterém začínal v 70. a 80. letech snad každý motorista, který nezdědil větší auto po rodičích. Poslední trabant vyrobila automobilka v německém Zwickau 30. dubna 1991. Už to nebyla tak populární a současně zatracovaná „šestsetjednička“ – pod plastovou kapotou byl ukryt čtyřtaktní 1,1litrový motor od Volkswagenu. Jenže nahrazení původního čadícího dvoutaktu razantně zvýšilo výrobní náklady, takže se cena trabantu přiblížila k technicky mnohem dokonalejším západním vozům.

Automobilka VEB Sachsenring měla takřka aristokratický původ. Původně cvikovská továrna působila pod názvem Horch a zabývala se výrobou luxusních vozů. Ve 30. letech ji koupila Auto Union. Dnes by ve Zwickau nejspíš vznikaly limuzíny Audi, avšak na konci 40. let byla továrna zestátněna a vznikla VEB Sachsenring, která se zaměřila docela opačným směrem než Auto Union – začala vyvíjet co nejlevnější vozy. K tomu jí měly pomoci jak levné motory, tak levná karosérie.

Ještě pod značkou Auto Union, ale už pod sovětskou kontrolou vznikl v roce 1952 vůz IFA F8. Na něm konstruktéři otestovali materiál duroplast – lehkou a levnou náhradu některých plechových částí karosérie. Duroplast se ale nehodil pro složitější tvary, a tak vznikl typ P70. Vyráběl se v letech 1955 až 1959, kdy vzniklo 36 tisíc kusů. Od roku 1958 ale vznikal i typ P50, který se jako první začal označovat jako Trabant (později Trabant 500). Měl zaoblené tvary, ale na svém místě byl nejen bakelit nanesený na ocelovou kostru, ale i dvoutaktní, vzduchem chlazený motor.

2 minuty
Reportáž Jana Hreňa
Zdroj: ČT24

Prvním „faceliftem“ trabantu byl typ 600, který nahradil první trabant v roce 1962. Kromě poněkud modernější karosérie přijel s objemnějším motorem. Vyráběl se ale jen dva roky. V roce 1964 se konečně zrodila legenda. Třetí inkarnace trabantu s označením 601 vyjížděla z bran továrny dalších 27 let. Změny, se kterými v jejich průběhu konstruktéři přišli, byly jenom minimální.

Trabant byl přes své kapesní rozměry a nízký výkon oblíbený z několika důvodů. Jednak jeho konstrukce umožňovala opravy doslova na koleni a částečnou generálku motoru takřka na kuchyňské lince, současně lámala srdce jeho houževnatost. S kombi verzí Trabantu 601 leckdo postavil celý dům nebo chatu. V tomto ohledu byly trabanty možná lidovějšími vozítky než Fiaty 500 nebo Austiny Mini.

Oproti minivozům, které v 50. a 60. letech zaplavily západní Evropu, však zůstaly stárnoucí trabanty v plném nasazení ještě v době, kdy na Západě malá auta nabývala na rozměrech, pohodlí a bezpečnosti.

O zmenšení této ztráty na konkurenci se VEB Sachsenring pokusila až v roce 1988. Do Trabantu 601 dosadila motor z Volkswagenu Polo a vznikl tak typ Trabant 1.1. Vzniklo jich však už poměrně málo – 39 tisíc z celkových 2,8 milionu trabantů.

Čtyřtaktní trabant přinesl zlepšení – například už nebylo třeba při tankování zvedat kapotu, řadicí páka se přestěhovala na podlahu, dosazeny byly přední kotoučové brzdy. Přesto byl vůz beznadějně zastaralý. Po roce 1989 opadly poslední zbytky zájmu o trabanty. Lidé z Východu se vrhli na nově zpřístupněný západní automobilový trh a nadšenci ze Západu, kteří vnímali vůz Trabant jako kuriozitu, už nemohli nic změnit. Poslední trabant spatřil světlo světa 30. dubna 1991. Potom už východní Němci přestoupili do volkswagenů.

Trabant byl symbolem jak socialismu, tak i jeho pádu. Východní Němci s nimi zaplavili západní část země, své bývalé miláčky nechali na svém útěku i v ulicích Prahy. Trabant ale ze silnic postupně mizí – z dříve levného dopravního prostředku se stal kultem pro sběratele, kteří si ho náležitě hýčkají. Legenda by ale mohla pokračovat. V plánech je nový, elektrický Trabant. Firma zatím hledá investora, ale věří, že slavné jméno bude zase brázdit silnice – tentokrát tiše a bez škodlivin.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vojtěch chystá přesun miliard z VZP. Má to zajistit stabilitu menších pojišťoven

Jako první svůj krok po nástupu do funkce hodlá pravděpodobný budoucí ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) předložit návrh zákona, podle něhož se přesune osm miliard korun od Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) do menších pojišťoven. Dalším opatřením má být i takzvaná předsunutá platba. Tato přechodná pomoc má dle Vojtěcha odvrátit hrozící platební neschopnost některých menších zaměstnaneckých pojišťoven. Dosluhující šéf resortu se nechal slyšet, že pojišťovny rozhodně nebankrotují a zmínil „malování čertů na zeď“.
před 12 hhodinami

Babišovo oznámení o Agrofertu Bendu uklidnilo. Muselo to být těžké, míní Malá

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš ve čtvrtek večer oznámil, jak hodlá vyřešit střet zájmů – chce se doživotně vzdát holdingu Agrofert. Předsedu poslaneckého klubu ODS Marka Bendu prý oznámení uklidnilo. V Událostech, komentářích sdělil, že je rád, že se věci posouvají dopředu. Bude ale dle něj záležet také na samotné realizaci plánu. Podle předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO zvolil Babiš „nadstandardní řešení“, které pro něj „muselo být velmi těžké“. „Splnil to, co voliči očekávali po volbách – že udělá všechno pro to, aby mohl být premiérem. A stálo mu zato i vzdát se firmy, kterou tak dlouho budoval,“ uvedla Malá. Debatou provázela Tereza Řezníčková.
před 18 hhodinami

Jak si našetřit na auto. Hra ze Zlína pomůže dětem na školách

Interaktivní hru Finanční pevnost, která učí děti zacházet s penězi, si nově vyzkouší i žáci druhého stupně základních škol a nižší ročníky víceletých gymnázií. Do škol s ní příští rok vyrazí výzkumný tým z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, potvrdila České televizi Bohumila Svitáková, pedagožka a odborná asistentka z Fakulty managementu a ekonomiky. Finanční pevnost původně vznikla pro děti z dětských domovů ve Zlínském kraji, které mají přístup k finančnímu vzdělání omezený. Ty si ji vyzkoušely v univerzitním areálu během února, března a května tohoto roku.
včera v 07:00

Poptávka po spolupráci s Evropou ve světě roste, míní Síkela

„Evropa je znovu vnímaná jako geopolitický hráč. Poptávka po ní roste,“ prohlásil v Událostech, komentářích eurokomisař Jozef Síkela (STAN), který má v Bruselu na starost agendu mezinárodního partnerství. Komise pod vedením Ursuly von der Leyenové je ve funkci už rok, při té příležitosti Síkela v rozhovoru se zpravodajem Petrem Obrovským své dosavadní působení zhodnotil. Do budoucna, i s ohledem na nástup nové vlády, význam své role vidí ve větší propagaci evropských myšlenek, sdělil.
5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025

Ukrajinský velvyslanec ocenil ukrajinské děti úspěšné v českých školách

Ukrajinský velvyslanec v Česku Vasyl Zvaryč ocenil pamětní plaketou 24 ukrajinských dětí, které uspěly ve vědomostních, sportovních nebo uměleckých kláních. V tuzemsku jich žijí desítky tisíc, uprchly s rodiči z domova kvůli ruské invazi. Velvyslanec vyzdvihl, že si uchovávají ukrajinskou identitu a svými úspěchy přispívají k pozitivnímu obrazu českých škol, kroužků a sportovních týmů. Poděkování úspěšným dětem pořádalo velvyslanectví podruhé. V Česku je nyní asi 400 tisíc Ukrajinců, kteří jsou držiteli dočasné ochrany. Podle průzkumu Člověka v tísni se jich chce po válce vrátit na Ukrajinu zhruba pětina.
5. 12. 2025

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025
Načítání...