Rok 2009 na železnici: Zdražení a drobná zlepšení

Praha – Zdražení jízdenky na vlak o dvě koruny, zrušení výhodného jízdného pro mladé lidi a zdražení slevové in-karty i oblíbené kilometrické banky jsou změny, které po zavedení nového železničního jízdního řádu pocítí cestující ještě předtím, než nastoupí do vlaku. České dráhy za vyšší cenu nabídnou několik drobných zlepšení, úvahy o zásadní obměně jejich vozového parku se ale nenaplní. Od 14. prosince České dráhy na své spoje nenasadí ani stovku zánovních vagonů z Německa, ani moderní dieselové jednotky Desiro, o nichž během uplynulého roku několikrát hovořily.

Zdražení jízdného zdůvodňuje ředitelka odboru osobní dopravy Českých drah Luďka Hnulíková zvýšením DPH, které společnost nepromítla do předchozího zdražení, a zvyšováním cen energií. Zájemce o zákaznickou kartu, která umožňuje čtvrtinovou slevu z jízdného, potom Hnulíková nabádá, aby si ji pořídili v předprodeji. Do 14. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, totiž stojí i v předprodeji 600 korun, potom již vyjde na 900. O dvě stovky na 2000 Kč zdraží také populární kilometrická banka.

Zvyšuje se cena i dalších jízdenek a věrnostních karet. Výrazně si připlatí senioři nad 70 let, kteří s takzvaným Senior pasem mohou jezdit vlakem zdarma. Za roční Senior pas zaplatí o téměř 400 korun více než nyní, celkem 990 korun. Více zaplatí i studenti, kteří dosud měli slevu 55 procent z obyčejného jízdného, od prosince to bude 45 procent.

Zrychlení do Ostravy…

Jednou z novinek, které přinese nový jízdní řád, je zrychlení spojení Prahy s Olomoucí a Ostravou. Díky dokončení koridoru mezi Zábřehem na Moravě a Olomoucí se již nebudou v tomto úseku vlaky zdržovat kvůli výlukám, naopak budou moci jezdit až 160kilometrovou rychlostí. Pendolino se tak z Prahy do Ostravy-Svinova dostane za 2 hodiny a 59 minut.

Vlaky by mohly ujet vzdálenost mezi oběma městy i rychleji, pendolina ale budou nově zajíždět na pražské hlavní nádraží místo do Holešovic. Stejně jako ostatní vlaky mířící z Prahy na východ ale budou pendolina jezdit z hlavního nádraží do Běchovic oklikou přes Vršovice a Malešice. Právě mezi Běchovicemi a libeňským nádražím totiž proběhne rekonstrukce trati a vlaky tam budou jezdit po jediné koleji.

…stagnace jinde

Opravy tratí zpomalují dopravu i na řadě dalších tratí. Patří mezi ně i ta mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Letos trvá vlakům cesta mezi těmito městy téměř tři hodiny, příští rok budou zhruba o čtvrt hodiny rychlejší. „Trať do Českých Budějovic je v období intenzivní výstavby koridoru. To se samozřejmě projevuje i ve včasnosti jízdy,“ zdůvodnila dobu jízdy Luďka Hnulíková.

České dráhy připravily nové rychlíky, které jedou z Prahy do Českých Budějovic přes Beroun a Písek, ale cesta jim trvá o dvacet minut déle než vlakům, které pojedou přes Tábor. Podle Hnulíkové budou tyto vlaky zajímavé zejména pro obyvatele Prahy 5, neboť rychlíky budou zastavovat na Smíchově.

Zlepší se spojení Brna s Prahou

Brněnské expresy, které loni České dráhy zavedly a propagovaly i dočasným zlevněním jízdného mezi Prahou a Brnem za 35 korun, od prosince už jezdit nebudou. Vlaky spojující Prahu a Brno s jedinou zastávkou v Pardubicích měly konkurovat autobusům a především osobním automobilům jezdícím po dálnici D1. Během roku byly ty z Brněnských expresů, které jely v exponovaných dobách, nezřídka přeplněné, ČD se přesto rozhodly tuto značku zrušit. Zatímco název Brněnský expres zmizí, spoje samotné nahradí vlaky Eurocity Praha-Vídeň. Díky tomu budou po dvou letech provozu zrušeny také rychlíky z Brna do Vídně.

Brno a Praha budou mít od prosince lepší večerní spojení, než tomu bylo doposud. Odpolední mezistátní vlaky z Berlína do Prahy totiž České dráhy prodloužily až do moravské metropole, a tak poslední denní spoj z Prahy přijede na brněnské hlavní nádraží 15 minut po půlnoci. V opačném směru se situace nezmění, poslední denní vlak z Brna dorazí do Prahy v půl dvanácté.

V Praze a jejím okolí bude od prosince jezdit více vlaků

Na benešovské trati budou od 14. prosince v úseku Strančice - Říčany - Praha Hostivař - Praha Hlavní nádraží jezdit ve špičkách vlaky každých 15 minut. Vedle dosavadní příměstské linky S9 do Benešova zde přibude nová linka S29, která pojede ze Strančic přes pražské hlavní nádraží do Vysočan. Vůbec poprvé tak začnou příměstské linky projíždět centrem Prahy z jihu na sever.

Frekvence vlakových spojů se zvýší také na městské lince z Radotína na hlavní nádraží. Ráno tady vlaky budou jezdit každých deset minut, odpoledne pojedou zpět vždy po 15 minutách. Vlaky mají podle představ vedení drah nahradit autobusy, které často zůstávají stát v kolonách na frekventované Strakonické ulici.

Zásadních změn se dočkají také cestující mezi Prahou a Kladnem. Na více než dvojnásobek se na relaci zvýší počet rychlých vlaků, nově jich z Prahy do Kladna pojede 19 za den, opačně 17. Půjde o takzvanou taktovou dopravu, kdy vlaky pojedou každou hodinu vždy ve stejnou minutu. V hodinovém taktu budou jezdit na lince i osobní vlaky.

Staré vlaky na kolejích zůstanou

Podle nedávného průzkumu vadí cestujícím na železnici zejména prostředí, ve kterém musí cestovat – zastaralé a špinavé vozy. Luďka Hnulíková připomněla, že trochu lepší situace panuje v regionální dopravě, kde se objevují nové elektrické jednotky označované jako CityElefant nebo rekonstruované rychlíkové motorové vozy řady 854. Rekonstruují se také staré dvouosé motoráky na tzv. Regionovy. „Jsme si vědomi toho, že dálková doprava má velký handicap,“ dodala. Kvůli sporům o financování vázne nákup stovky starších, na české poměry však relativně moderních vozů druhé třídy, které Českým drahám nabízejí Německé dráhy.

V příštím roce by se měly na kolejích objevit zrekonstruované vozy, které se již dříve objevovaly na vlacích kategorií Intercity a Eurocity, nyní jim byla zabudována klimatizace a uzavřené toaletní sytémy. Vedle nich se ale jako posily mají objevit na vlacích, které ČD označují jako spoje vyšší kvality, staré vozy s lavicemi potaženými koženkou.

Nové vagony budou možná za pět let

Luďka Hnulíková naznačila, že by se situace v dálkové dopravě mohla zlepšit díky vládní pomoci: „Evropská unie umožnila národní vládám schválit národní programy na obnovu vozů v dálkové dopravě.“ Peníze z takových programů by ale České dráhy mohly začít čerpat až v roce 2013. Hnulíková dodala, že díky vyšším odpisům za nová vozidla budou potom chtít České dráhy vyšší platby za plnění dopravní obslužnosti. „Neradi bychom tyto odpisy promítali do ceny jízdného,“ uvedla.